Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Wat zijn zoekwoorden?

Als je op het internet in een zoekmachine zoals Google een zoekopdracht doet gebruik je zogenaamde zoekwoorden. Op basis van deze zoekwoorden gaat de zoekmachine aan de slag en toont jou de meest relevante webpagina’s. Maar wat zijn zoekwoorden precies en hoe werkt dit dan? In dit artikel zullen we je dit uitleggen.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, in het Engels keywords, zijn specifiek woorden of woordcombinaties die gebruikers op het internet vaak invoeren als ze een zoekopdracht doen in een zoekmachine zoals Google. De zoekmachine zal op basis van de ingevoerde zoekwoorden aan de slag gaan en op basis daarvan een overzicht samenstellen met webpagina’s die een relatie hebben met de gegeven zoekopdracht. De volgorde van de resultaten wordt bepaald door verschillende factoren. Relevantie, unieke en hoogwaardige content en de technische staat van een website zijn hier voor een groot deel bepalend in. Je zult waarschijnlijk wel snappen dat als je hoger in de zoekresultaten staat de kans ook groter is dat een gebruiker op de link van jouw website klikt. En dat is ook de bedoeling toch?

Short tail zoekwoorden

Het is dus de bedoeling dat je op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden voor jouw website of blog zodat je deze in je teksten, titels en links kunt verwerken. Hierbij kun je kiezen om zogenaamde short tail zoekwoorden te gaan gebruiken. Deze enkelvoudige en generieke zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Heel gemakkelijk zou je zeggen maar schijn bedriegt. Je hebt hier namelijk enorm veel concurrentie bij. Zeker als het om heel gebruikelijke en veelvoorkomende onderwerpen gaat. Als je bijvoorbeeld een webshop in sieraden hebt kun je als zoekwoord natuurlijk ‘sieraden’ invoeren. Er zijn echter enorm veel sieradenwinkels die hetzelfde hebben gedaan. De kans dat je dan nog wordt gevonden op internet is niet zo heel groot.

Long Tail Keywords

Als je met alleen maar enkelvoudige zoekwoorden aan de slag bent, ben je in feite kansloos voor een hoge klassering in de resultaten. Al jouw concurrenten gebruiken dezelfde woorden en hierbij zal je zien dat de websites van de grote bedrijven veel hoger in de ranking komen te staan.

Hiervoor is echter wel een oplossing in de vorm van zogenaamde Long Tail Keywords. Dit zijn combinaties van zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Als we dan naar het voorbeeld van de sieraden webshop kijken zou je bijvoorbeeld een combinatie kunnen maken als “zilveren sieraden kopen”.

Het grote voordeel als je dergelijke combinaties gaat gebruiken is dat de concurrentie veel minder is. Dit zal er weer aan toe bijdragen dat de kans op een hogere ranking in de zoekresultaten veel groter wordt. Dit is logisch natuurlijk want de kans dat je precies dezelfde combinaties van woorden maakt is een stuk kleiner. Hierbij geldt natuurlijk wel dat hoe unieker de combinatie is, des te minder de concurrentie wordt. Zorg wel altijd dat de woord combinaties voldoende relevantie hebben. Anders wordt dit door Google afgestraft met een lagere ranking.

Je ziet tegenwoordig dat door de toenemende concurrentie de long tail keywords steeds uitgebreider worden zodat men de concurrentie kan aftroeven.

Vorige Wat zijn zoekwoorden in een blog?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422