Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422
Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Wat is Quora en is het interessant voor SEO?

Quora is een online platform dat gezien wordt gezien als sociale media. Sinds enkele jaren is Quora ook in het Nederlands beschikbaar en dat heeft de populariteit een enorme boost gegeven. Volgens Google Trends is de interesse in Nederland sindsdien met ruim 30 procent toegenomen. En dat maakt het wereldwijd opererende platform voor marketeers interessant om te integreren in hun contentmarketingstrategie. In dit blog bespreken we eerst wat Quora is, hoe het werkt en of het goed is voor SEO, vervolgens geven we 14 tips over hoe je Quora kunt implementeren in een SEO-strategie.

Wat is Quora?

Quora is een wereldwijd online platform waar gebruikers allerlei vragen kunnen stellen die gerelateerd zijn aan kennis, feiten en/of deelbare ervaringen. De gebruikers die actief zijn op het platform vormen een soort community. Iedereen kan zich registreren, een profiel aanmaken en deelnemen aan het gesprek door vragen te stellen of te beantwoorden. Steeds meer gebruikers melden zich aan en dat resulteert in een steeds sterker wordende community waar veel kennis voor handen is.

Hoe werkt Quora?

Deelnemen aan Quora is eenvoudig. Je hoeft je alleen maar te registreren bij Quora en dan beginnen met het beantwoorden van vragen. De site is grotendeels zelf gemodereerd in die zin dat antwoorden van goede kwaliteit worden geüpgraded en slechte antwoorden worden gedegradeerd. Goede antwoorden zullen een hogere zichtbaarheid hebben dan slechte antwoorden, wat dus ten goede komt aan de kwaliteit van de discussie. Gebruikers kunnen ook reacties rapporteren die beledigend of spamachtig zijn. Moderators zullen die gerapporteerde meldingen beoordelen.

Is Quora goed voor SEO?  

Quora is goed voor SEO, omdat het je helpt bij het doen van zoekwoordenonderzoek, de SEO-statistieken van je website verbetert en de resultaten van Quora heel goed kunnen scoren in de zoekmachines. Quora is ook goed voor SEO omdat je contextuele backlinks kunt toevoegen die zoekmachines helpen je inhoud te crawlen en te indexeren.

Quora heeft een hoge domeinautoriteit en gepubliceerde artikelen kunnen hoog scoren op belangrijke zoekwoorden. Zodoende kunnen ze jouw bedrijf helpen om meer zichtbaarheid te verkrijgen in de zoekresultaten van de zoekmachine. Door de gecombineerde kracht van SEO en Quora te gebruiken, kun je het aantal mensen vergroten dat jouw inhoud vindt op het platform en via de zoekmachines.

Is het oké om op Quora naar je website te linken?

Over het algemeen zou men niet aan Quora moeten deelnemen om links te genereren. De beste benadering van Quora is simpelweg om bekendheid en loyaliteit op te bouwen, bijvoorbeeld door actief deel te nemen aan discussies die gerelateerd zijn aan jouw merken en diensten. Je kunt daardoor als een gewaardeerd lid gezien worden. Als je deze status hebt, zou je natuurlijk altijd links in je antwoorden kunnen verwerken, zolang ze maar relevant zijn en de gebruikers van Quora helpen.

Hoe kan ik Quora gebruiken voor mijn SEO strategie?

1.      Overweeg zoekwoorden voor je weergavenaam

De eerste stap begint bij jouw weergavenaam. Als je het potentieel wilt maximaliseren om je profiel op Quora te rangschikken voor je belangrijkste zoekwoorden, dan moet je overwegen om ze op te nemen in je weergavenaam.

Met de zoekmachine van Quora kunnen gebruikers filteren op “Type”. En een van die typen is “Profielen”. Door een zoekwoord in jouw weergavenaam op te nemen, kun je jouw profiel laten rangschikken voor die term.

Je kunt je Quora-weergavenaam bewerken door naar je persoonlijke profielpagina te gaan en aldaar met je muis over je naam te bewegen. Er verschijnt een knop “Bewerken” waarop je kunt klikken om de tekst van de weergavenaam te wijzigen. Je kunt je naam 10 keer veranderen.

Zoals je kunt zien in de eerste afbeelding hieronder, is deze methode veel gebruikt voor de uitdrukking ‘SEO’ en zijn er talloze accounts die zijn geoptimaliseerd voor dit zoekwoord.

Afbeelding1

Omdat zoveel andere accounts optimaliseren voor dat exacte zoekwoord, is het beter om iets anders te kiezen dat minder concurrerend is, zoals ‘SEO Nederland’, die momenteel geen profielresultaten heeft en daarnaast ook nog eens relevant is voor de Nederlandse doelgroep.

Afbeelding2

2.      Zet SEO-zoekwoorden in jouw profielreferentie

De volgende stap is het toevoegen van zoekwoorden aan jouw profielreferentie. Dit is belangrijk omdat elke keer dat je een vraag op Quora beantwoordt, je referentie onder je profielnaam verschijnen. Kwalificaties geven je content meer geloofwaardigheid. Dit helpt gebruikers op het platform te begrijpen wat jouw expertisegebieden zijn. Dit kan gebruikers aanmoedigen om naar jouw profiel te klikken om meer over je te weten te komen en jouw inhoud te bekijken.

Wil je jouw profielreferentie aanpassen? Ga naar jouw persoonlijke pagina en klik op ‘kwalificatie aan profiel toevoegen’ onder je weergavenaam. Er verschijnt een venster waarin je jouw referentietekst kunt wijzigen. Zorg ervoor dat je de knop ‘standaard’ selecteert, zodat deze aangepaste tekst onder je weergavenaam in jouw Quora-antwoorden verschijnt.

Afbeelding3

3.      Optimaliseer jouw bio voor SEO

Een andere snelle manier om Quora voor SEO te gebruiken, is door in de omschrijving van jouw biografie de belangrijkste zoekwoorden op te nemen.

Je kunt de omschrijving van jouw biografie bewerken door wederom naar je persoonlijke profielpagina te gaan en vervolgens over het bio-gedeelte te bewegen. Er verschijnt een knop met ‘bewerken’ en daar kun je vervolgens de tekst aanpassen.

Zoals je in de bovenstaande afbeelding kunt zien, heb ik mijn Quora-bio geoptimaliseerd voor verschillende zoekwoorden, waaronder linkbuilding, SEO, on-page optimalisaties en content werkzaamheden.

4.      Creëer en beantwoord je eigen vragen

Veel mensen weten dit niet, maar je kunt je eigen vragen anoniem stellen op Quora en ze vervolgens beantwoorden. Quora beveelt deze strategie zelfs aan als best practice door te stellen:

  • Als je het juiste antwoord op een vraag weet, moet je deze posten – of je nu wel of niet de originele poster van de vraag bent;
  • In dezelfde lijn worden gebruikers aangemoedigd om vragen toe te voegen waarop ze het antwoord weten en deze vragen onmiddellijk te beantwoorden.

Wat ook geweldig is aan deze Quora SEO-techniek, is dat jouw vragen worden geïndexeerd in de zoekmachine van Google en kunnen worden gerangschikt voor zoekwoorden die daar terugkomen. Voor een maximale impact op SEO en het genereren van kwalitatief hoogwaardig verkeer naar jouw website, kan deze strategie gecombineerd worden met tip 10.

5.      Maak nieuwe onderwerpen op Quora

Quora heeft een andere geweldige filter voor haar gebruikers om relevante inhoud te vinden door de zoekresultaten te sorteren op “Onderwerpen”. En je kunt deze functie gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw inhoud door meer gebruikers wordt gevonden. Als je je eigen vragen op Quora stelt, zijn er twee manieren waarop je onderwerpen aan een vraag kunt toevoegen:

  • Bij het toevoegen van een nieuwe vraag is een van de stappen onderwerpselectie.
  • Zodra een vraag aan Quora is toegevoegd, kun je onderwerpen toevoegen door naar de pagina van de vraag te gaan en het gedeelte ‘onderwerpen bewerken’ te selecteren en aldaar geoptimaliseerde onderwerpen toe te voegen.

6.      Voeg zoekwoorden toe aan jouw antwoorden

Als je Quora serieus wilt gebruiken voor SEO, moet je er een gewoonte van maken om je zoekwoorden in je antwoorden op te nemen. Je moet die zoekwoorden ook zo dicht mogelijk bij het begin van je antwoorden plaatsen en ze op een natuurlijke manier meerdere keren herhalen.

Door die strategie te volgen, kunnen jouw antwoorden hoger scoren op Quora wanneer gebruikers de resultaten filteren op ‘antwoorden’. Een ander belangrijk onderdeel van het algoritme is het aantal upvotes dat je antwoorden krijgen. Je wilt de beste en meest diepgaande antwoorden geven, zodat jouw inhoud de meeste stemmen krijgt voor een vraag, zodat deze hoger scoort in de zoekmachine.

7.      Creëer Quora Spaces

De volgende stap om het meeste uit jouw Quora-profiel te halen, is het creëren van Quora Spaces die zijn gericht op jouw belangrijke zoekwoorden. Je kunt je Quora Spaces zien als mini-contentclusters die sterk zijn geoptimaliseerd voor SEO. Wat je hier wilt doen, zijn drie dingen:

  • Maak een zoekwoord geoptimaliseerde Space naam aan;
  • Voeg berichten toe aan de Space die ook zijn geoptimaliseerd voor hetzelfde zoekwoorden;
  • Neem relevante backlinks naar jouw website op in de berichten.

Zoals vermeld zijn gebruikers in staan om de pagina’s met zoekresultaten te sorteren op verschillende categorieën, waaronder ‘Spaces’. Daarom wil je je Spaces zo goed mogelijk optimaliseren, zodat ze hoger scoren in de zoekresultaten van Quora op jouw zoekwoorden.

Quora Spaces worden ook geïndexeerd en gerangschikt in zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing voor de zoekwoorden die ze bevatten. Je moet er alles aan doen om individuele Spaces te creëren en te optimaliseren om de zichtbaarheid op zowel Quora als de zoekmachines te vergroten.

8.      Maak een zakelijk account aan

Met een zakelijk account op Quora kun je jouw SEO-inspanningen op dit platform verdubbelen. Het geeft je meer mogelijkheden om backlinks te genereren en stelt je in staat om jouw bedrijf te promoten om meer organisch bereik te krijgen.

In tegenstelling tot je persoonlijke profiel, kun je met een zakelijk profiel antwoorden op Quora plaatsen onder een bedrijfsnaam. Ook kunnen zakelijke profielen door meerdere mensen worden beheerd, zodat ook jouw andere teamleden actief kunnen deelnemen aan discussies.

9.      Zet een backlink in je bio

De snelste backlinks die je voor jouw website op Quora kunt krijgen, zijn via jouw persoonlijke en zakelijke profielen. Op je persoonlijke account kun je een link naar je bio-omschrijving toevoegen als een URL of contextuele link. Om een ​​hyperlink toe te voegen aan een stuk tekst zoals dit, markeert je het en klik je vervolgens op het “Aa”-pictogram om de editor te openen. Klik vervolgens op het linkpictogram en voeg jouw link in. Klik vervolgens op de knop “Toevoegen” om de wijziging door te voeren. Klik ten slotte op de knop “Bijwerken” om de bewerkingen op te slaan.

Wanneer je een zakelijk account aanmaakt, is een website-URL vereist om jouw zakelijk profiel te laten goedkeuren en deze wordt direct op jouw pagina weergegeven zodra deze openbaar is gemaakt.

10.  Volg Quora-onderwerpen voor linkbuilding

Een andere goede SEO-strategie voor Quora is het bijhouden van meldingen voor onderwerpen die verband houden met jouw niche of branche. Op die manier wordt je op de hoogte gehouden van de nieuwste vragen. Op deze manier kun je snel inspringen om een ​​antwoord te geven met relevante backlinks naar jouw website.

Volg deze stappen om Quora-onderwerpen te volgen:

  • Zoek naar een zoekwoord op het platform.
  • Klik aan de linkerkant “Onderwerpen” om de lijst te filteren.
  • Klik vervolgens op de knop “Volgen” om onderwerpen te volgen.

11.  Gebruik en verwerk bestaande blogs als antwoorden

Het herbestemmen van je bestaande blogpost als antwoorden (op Quora) is een van de meest effectieve strategieën voor linkbuilding en merkbekendheid. Bovendien raadt Quora dit zelfs aan als best practice bij het beheren van een zakelijk profiel en kan het ook worden gebruikt met persoonlijke accounts.

Dit staat er in de gebruikershandleiding voor het Quora Business-profiel:

“Als je bedrijf een contentteam of blog heeft, zet je meest succesvolle content dan om in een Quora-antwoord. Zorg ervoor dat de inhoud relevant is voor de vraag die wordt gesteld en gebruik citaten voor alle alinea’s die van jouw website zijn gekopieerd en geplakt.’

Wat ook geweldig is aan deze strategie, is dat Quora-berichten kunnen worden gerangschikt in SERP’s voor relevante zoekopdrachten. Daarom kun je dubbele bekendheid krijgen voor de inhoud en meer verkeer naar jouw blog krijgen via de backlinks die je in het hergebruikte antwoord plaatst.

12.  Gebruik relevante anchorteksten voor links

Elke keer dat je een backlink toevoegt aan een Quora-antwoord, moet je deze optimaliseren met zoekwoordrijke anchortekst. Door dergelijke contextuele backlinks te gebruiken, kun je de crawlers van zoekmachines helpen om beter te begrijpen voor welk zoekwoord de pagina moet worden gerangschikt in de zoekresultaten.

Hoewel Quora-backlinks nofollow-links zijn, betekent dit niet dat de linkende pagina geen linkwaarde voor SEO doorgeeft aan de doelpagina. Google kondigde een update van de nofollow-tag aan met de tekst: “Alle linkkenmerken – gesponsord, ugc en nofollow – worden behandeld als hints over welke links moeten worden overwogen of uitgesloten binnen de zoekmachine. We zullen deze hints gebruiken, samen met andere signalen, om beter te begrijpen hoe we links binnen onze systemen op de juiste manier kunnen analyseren en gebruiken.”

Dat is goed nieuws voor elke website die Quora gebruikt voor linkbuilding, omdat dit betekent dat de zoekmachine linkwaarde aan de website kan doorgeven, ook al heeft deze de nofollow-tag.

13.  Beantwoord zoekwoord specifieke vragen

Een andere goede tactiek voor het bouwen van links die je voor SEO kunt gebruiken, is om te zoeken naar specifieke vragen die zoekwoorden bevatten die relevant zijn voor een bepaalde pagina op jouw website. Door dit soort vragen te beantwoorden en door te linken naar de relevante URL, kun je actuele relevantie voor de pagina opbouwen.

En als je dit een dagelijks of wekelijks onderdeel van je digitale marketingstrategie maakt, kun je elke maand een eindeloos aantal nieuwe backlinks maken en veel meer verwijzingsverkeer van Quora-gebruikers vastleggen. Om nog maar te zwijgen over het organisch zoekverkeer van de antwoorden die in Google ranken.

14.  Reageer op alle onbeantwoorde vragen

Onbeantwoorde vragen zijn een gemakkelijk doelwit voor snelle SEO-winsten op Quora. Wanneer een vraag onbeantwoord blijft, heb je geen concurrentie om gekozen te worden als het beste antwoord. En als je ervoor zorgt dat je een backlink naar jouw website opneemt, kun je ook nog eens gratis organisch verkeer genereren.

Gebruik gewoon de zoekfunctie op Quora om relevante vragen te vinden die momenteel geen antwoorden hebben. Spring vervolgens in het gesprek door een diepgaand en nuttig antwoord te geven dat ertoe leidt dat mensen jouw website willen bezoeken.

Tot slot

Zoals je hebt ontdekt, kan een goede Quora SEO-strategie op drie manieren helpen: het vergroten van de bekendheid van je inhoud op het platform, het creëren van meer hoogwaardige backlinks naar je website, het verkrijgen van meer relevant verkeer van Quora-pagina’s die hoog scoren in zoekmachines op belangrijke zoekwoorden om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Door Quora voor SEO op de juiste manier te gebruiken, kun je met jouw inhoud een groter deel van de markt bereiken. En bovendien ook een doelgroep bereiken die meer organische backlinks naar jouw website kan plaatsen op hun eigen website.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Vorige Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Volgende Wat is zoekmachine optimalisatie?
Inhoudsopgave
Categorieën