Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422
Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Wat is Google Discover en waarom is het belangrijk voor SEO?

Google Discover biedt gebruikers een nieuwe manier van zoeken. Het heeft eigenlijk weinig met zoeken te maken, want er gaat geen zoekopdracht aan vooraf. Het is zoekopdrachtloze ontdekking van boeiende content die past bij de unieke interesses en voorkeuren van de gebruikers. Het leert wat gebruikers leuk vinden en stelt nieuwe content voor op basis van eerdere zoekactiviteiten en interacties met de Google Discover-app. In dit artikel bespreken we wat Google Discover is, hoe het werkt, waarom het belangrijk is voor SEO en hoe je kunt optimaliseren om in de Google Discover-feed te verschijnen.

Wat is Google Discover?

Discover is een feed die is samengesteld door Google om artikelen en video’s op mobiele apparaten te leveren. De inhan te passen door onderwerpen te volgen die hen interesseren. Resultaten in de Discover-app veranderen regelmatig op basis van nieuw gepubliceerde inhoud en gebruikersinteresses.

Afbeelding12 1

Voor makers van inhoud kan Google Discover een zeer krachtige aanjager zijn van verkeer naar websites. Google Discover-feeds bevatten doorgaans een mix van nieuwsartikelen en evergreen content (content die voor altijd relevant blijft). Er is een grote nadruk op visuals, zoals fotografie en video’s. Voorafgaand aan de rebranding van Google Discover had de app een meer op tekst gebaseerde lay-out die voornamelijk bestond uit koppen, metabeschrijvingen en af ​​en toe een foto.

Toegang tot Google Discover is eenvoudig. De Google-app kan geïnstalleerd worden op bijna elk Android- en iPhone-apparaat. Log na de installatie in met een Google-account. Open de Google-app en je ziet op de homepage direct de Google Discover-feed.

Hoe werkt Google Discover?

Toen Google zijn voornemen bekendmaakte om de functie, die formeel bekend stond als Google Feed, een nieuwe naam te geven, meldde het dat het deze overgang gepaard zou gaan met enkele verschuivingen. Een van deze verschuivingen betrof de verschuiving van zoekopdrachten naar het bieden van een zoekopdrachtloze manier om relevante informatie te verkrijgen. Hoewel Google Discover op dezelfde manier werkt als Google Feed, zijn er sinds de implementatie enkele belangrijke updates doorgevoerd.

Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen dat de manier waarop Google inhoud levert relatief hetzelfde is gebleven. De zoekmachine blijft inhoud weergeven op basis van de persoonlijke zoekgeschiedenis van de gebruiker. Met Google Discover zal een gebruiker meer relevante inhoud tegenkomen naarmate hij meer interactie heeft met de app.

Enkele van de belangrijkste verschillen tussen Google Discover en Google Feed zijn:

  • Naam – Zoals eerder vermeld, heeft Google Discover tijdens de opknapbeurt een nieuwe naam gekregen. Google heeft gemeld dat de nieuwe naam beter aansluit bij zijn missie om gebruikers nieuwe en boeiende inhoud te bieden.
  • Look – Het herontwerp had ook een geheel nieuwe look die visueel aantrekkelijker is. Gebruikers zien nieuwe koppen en een Discover-pictogram. Zodra de gebruiker op de kop klikt, hebben ze de optie om interesses te volgen.
  • Bijgewerkte inhoud – Google blijft de hele tijd nieuwe inhoud toevoegen aan zijn Discover-pagina. Google Feed bevatte voornamelijk nieuwsgerelateerde inhoud. Google heeft nu onder andere evergreen content opgenomen om gebruikers geïnteresseerd te houden.
  • Meer controle – Een andere update waar veel gebruikers van genieten, is de grotere controle over wat ze zien. Kijk naar de onderkant van elke kaart en er zal een controlepictogram zijn waarop gebruikers kunnen tikken om Google te vertellen of ze meer of minder van die specifieke inhoud willen zien.
  • Optimalisatie – Veel bedrijven hebben ontdekt dat Google Discover een sleutelrol speelt in hun SEO-strategie. Content moet echter aan bepaalde richtlijnen voldoen voordat Google deze op Discover weergeeft.

Waarom is Google Discover belangrijk voor SEO?

Google Discover is belangrijk voor SEO, omdat het een belangrijk aspect van Google Zoeken is waarmee gebruikers op de hoogte kunnen blijven van onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.

Met Discover hebben gebruikers de mogelijkheid om nieuwe informatie. Deze informatie is beschikbaar in verschillende soorten inhoud, zoals blogs en video’s. Discover beperkt zijn mogelijkheden ook niet tot het tonen van alleen nieuwe inhoud, maar staat het plaatsen van elk artikel toe, ongeacht de publicatiedatum.

Discover kan een belangrijk onderdeel zijn van een contentstrategie, aangezien de rapportagefunctie in Search Console bedrijven in staat stelt een analyse van hun contentprestaties te zien. Toegang tot deze gegevens kan bedrijven helpen hun inhoud beter te optimaliseren, hoger te scoren in de zoekmachines en hun kansen om in Google Discover te verschijnen vergroten.

Afbeelding22 1

Komt mijn content in aanmerking voor Google Discover?

Niet alle content komt in aanmerking voor plaatsing op Google Discover. Om zichtbaarheid te bereiken, zijn er bepaalde procedures die moeten worden geïmplementeerd om de kansen om op de feed te verschijnen te vergroten. De richtlijnen voor webmasters van Google beschrijven wat Google van websites verwacht. Een website moet minimaal zijn geïndexeerd, geverifieerd en voldoen aan het inhoudsbeleid van Google Nieuws.

Hoe te optimaliseren voor Google Discover?

Google Discover is een zeer waardevolle bron van verkeer voor marketeers gebleken. Het is echter belangrijk om te weten hoe je inhoud voor Google Discover kunt optimaliseren met behulp van SEO en andere praktijken waarmee bedrijven een grotere zichtbaarheid kunnen bereiken. We bespreken de beste manieren om te optimaliseren voor Google Discover.

1.      Maak geweldige inhoud

Google Discover kiest niet willekeurig inhoud om te publiceren. In plaats daarvan zoekt het op internet naar hoogwaardige, boeiende en interessante inhoud die waarschijnlijk een goede gebruikerservaring biedt. Om deze reden is het voor bedrijven belangrijk om vooral uitstekende bloginhoud te maken. Door regelmatig te posten, vergroot je de kans dat een bedrijf wordt weergegeven in een Discover-feed.

2.      Krijg volgers

Zodra een bedrijf zijn inhoud op Google Discover heeft gepubliceerd, is het belangrijk om de nodige stappen te ondernemen om de inhoud in de app te houden. Bedrijven moeten hun publiek er regelmatig aan herinneren hen te volgen op Google Discover. Met Discover kunnen gebruikers bepalen welke inhoudsonderwerpen en merken ze willen volgen. Wanneer gebruikers een bepaald merk volgen, vertelt het Google dat mensen de inhoud of het onderwerp leuk hebben gevonden en dat ze meer van dit merk willen laten zien. Zodra een gebruiker een merk volgt, meldt Google hen elke keer dat er nieuwe inhoud van dat specifieke merk wordt geplaatst. Dit proces kan de betrokkenheid vergroten en nieuwe lezers naar de blog trekken. Hoe meer mensen een bepaalde blog toevoegen aan hun Discover-interesses, hoe meer Google weet dat de inhoud relevant is voor het publiek.

3.      Bouw vertrouwen op met lezers

Vertrouwen opbouwen bij lezers is een uitstekende manier om te optimaliseren voor Google Discover. Hoewel er veel manieren zijn om vertrouwen op te bouwen, is sociale media een van de meest effectieve methoden gebleken. Wanneer bedrijven mensen ertoe kunnen brengen hun inhoud leuk te vinden, te becommentariëren en te delen, kan dit vertrouwen ontwikkelen en SEO verbeteren. Hoe meer content wordt gedeeld op sociale media, hoe meer sociale signalen worden gegenereerd die de populariteit van het merk vergroten en hun content hoger waarderen. Om deze redenen is het opbouwen van vertrouwen bij lezers een effectieve manier voor Google om inhoud als betrouwbaar te herkennen en om de kans van het merk om in de Discover-feed te verschijnen, te vergroten.

4.      Stimuleer sociale betrokkenheid

De volgende manier om te optimaliseren voor Google Discover is het vergroten van de betrokkenheid bij de feeds van sociale media. Zoals eerder vermeld, kunnen sociale signalen een positieve invloed hebben op SEO. Wanneer bedrijven de nodige stappen ondernemen om hun betrokkenheid bij sociale feeds te verbeteren, kunnen ze hun kans vergroten om op Discover Feed te verschijnen. Hoe meer likes, comments en shares een blog ontvangt, hoe hoger deze zal scoren naarmate de betrokkenheid toeneemt. Een van de beste manieren om de sociale betrokkenheid te vergroten, is door regelmatig nuttige inhoud te maken en te publiceren. Berichten moeten via verschillende kanalen worden gedeeld om meer bezoekers terug naar de website te trekken.

5.      Focus op visuals

Een van de grootste verschillen tussen Google Discover en Feed is het gebruik van hoogwaardig beeldmateriaal. Google legt meer nadruk op foto’s en video’s in de Discover-app. De kwaliteit van visuals speelt ook een grote rol in hun effectiviteit. Foto’s en video’s moeten scherp zijn en duidelijk de inhoud weergeven die wordt geportretteerd. Idealiter zouden afbeeldingen minimaal 1.200 px breed moeten zijn, aangezien Google foto’s van hoge kwaliteit vereist om op Discover te verschijnen. Overweeg om verschillende visuals te gebruiken om blogs te verbeteren, zoals infographics, afbeeldingen, GIF’s en screenshots.

6.      Voldoen aan SEO-best practices

Een manier om opgemerkt te worden door Google Discover is door simpelweg de basisprincipes van SEO te volgen. Deze praktijken zijn ontworpen om de gebruikerservaring te helpen verbeteren en verkeer naar de website te leiden. Bedrijven moeten onthouden dat gebruikers ook terugkeren naar een website als ze de eerste keer een goede ervaring hebben gehad. Door te voldoen aan de best practices voor SEO kun je er niet alleen voor zorgen dat de pagina goed scoort, maar ook dat deze voldoet aan de verwachtingen van de eindgebruiker. Enkele voorbeelden van SEO-best practices zijn een verbeterde sitesnelheid, een mobielvriendelijke site en een website die beveiligd is met een beveiligd laagcertificaat (SSL).

7.      Zorg ervoor dat pagina’s kunnen worden gecrawld

Als Google de pagina niet kan vinden, kunnen ze deze zeker niet publiceren in een Discover-feed. Zorg ervoor dat alle webpagina’s kunnen worden gecrawld, zodat Google elke pagina gemakkelijk kan indexeren, aangezien dit een essentiële stap is om op Discover te verschijnen. Er zijn verschillende dingen die bedrijven kunnen doen om Google aan te moedigen hun webpagina’s sneller te indexeren. Begin met het maken van een XML-sitemap voor alle pagina’s. Een sitemap biedt waardevolle gegevens, nieuwe pagina-updates en andere informatie waarmee Google de website sneller kan crawlen en indexeren. Bedrijven kunnen ook andere tools gebruiken om ervoor te zorgen dat hun pagina’s kunnen worden gecrawld, zoals Google Search Console.

8.      Zorg voor een Google Mijn Bedrijf pagina

Als een bedrijf nog geen Google Mijn Bedrijf-pagina (GMB) heeft gemaakt, is er geen beter moment dan nu om deze essentiële taak te voltooien. Google Mijn Bedrijf presenteert resultaten op basis van zoekopdrachten van gebruikers. Veel mensen vertrouwen op internet om goederen of diensten te vinden en GMB kan ze in contact brengen met lokale bedrijven die deze diensten aanbieden. Het biedt ook een beschrijving van het bedrijf, evenals contactgegevens zoals adressen, telefoonnummers en websites. Bedrijven met een aanwezigheid in Google Mijn Bedrijf hebben een grotere kans om op Google Discover te verschijnen dan bedrijven die het niet hebben.

9.      Publiceer evergreen content

Iedereen die zich met SEO heeft beziggehouden, heeft waarschijnlijk wel eens van de term ‘evergreen content’ gehoord. Het verwijst naar SEO-inhoud die vers en continu relevant blijft voor lezers. Wat evergreen content zo waardevol maakt, is dat het als duurzaam en langdurig wordt beschouwd. Het zal dagen, weken, maanden en mogelijk jaren relevant blijven.

Het maken en publiceren van dit soort content is essentieel voor bedrijven die een plek op Google Discover willen veroveren. Dit komt omdat Discover gebruikers altijd een mix van nieuwe en evergreen content biedt op basis van de zoekgeschiedenis en voorkeuren van de gebruiker. Het is ook gebleken dat het meer verkeer genereert en de gebruikerservaring verbetert.

10.  Stel vragen in koppen

Een andere manier waarop bedrijven hun kans op een plek op Discover kunnen vergroten, is door vragen in hun koppen op te nemen. Het is gebleken dat het toevoegen van vragen aan koppen leidt tot hoge klikfrequenties (CTR’s) in Discover. Marketeers publiceren al jaren content met vragen in de koppen en met een goede reden, want koppen moedigen mensen aan om door te klikken om het antwoord te vinden op belangrijke vragen.

Het stellen van vragen in koppen kan ook SEO ten goede komen, aangezien veel zoekopdrachten van zoekmachines eigenlijk vragen zijn. Wanneer een gebruiker naar een zoekmachine gaat om informatie te vinden, schrijven ze de zoekopdracht vaak als een vraag, zoals “Wat is Google Discover en waarom is het belangrijk voor SEO?”. Wanneer iemand een stuk inhoud maakt met een overeenkomende zoekopdracht, is de kans groter dat het hoger scoort in de zoekmachines en mogelijk ook getoond wordt op Discover.

Hulp nodig?

Verschijnen in Google Discover is een geweldige manier om de zichtbaarheid te vergroten en meer organisch verkeer naar een website te genereren. Begrijpen hoe Google Discover werkt en hoe het zich verhoudt tot SEO speelt een belangrijke rol bij het al dan niet verschijnen van een website in Google Discover. Wil je als bedrijf een kans maken om in Google Discover te schijnen en weet je niet precies waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Inhoudsopgave
Categorieën