Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Zoekwoorden spelen een belangrijke rol in het SEO-proces. Als je veel bezoekers op je site wilt krijgen moet je zorgen dat jouw site goed scoort op relevante zoekwoorden. Deze moet je verwerken in de content, titels, subtitels en links op jouw website. Allereerst moet je bepalen welke zoekwoorden je gaat gebruiken. Maar hoe vind je zoekwoorden? Wij hebben een aantal tips voor je.
Het is dus de kunst om de juiste zoekwoorden voor jouw website of blog te vinden en deze hierin verwerken. Hiervoor moet je dus op zoek gaan naar deze zoekwoorden. Je kunt hierbij natuurlijk op je mensenkennis en productkennis vertrouwen. De kans dat je dan een zoekwoord, of combinatie hiervan, selecteert dat ook voor jouw bezoekers heel gebruikelijk is, is best groot. Maar onderschat zeker je concurrenten niet. Jouw concullega’s gebruiken waarschijnlijk veel effectievere methodes om aan hun zoekwoorden te komen. En je weet het, de concurrentie is moordend. Daarom hebben we een aantal tips voor jou op een rijtje gezet waarmee je direct aan de slag kunt en waarmee je goede resultaten kunt bereiken.
Ga je op zoek naar goede zoekwoorden dan zou je moeten weten waar jouw huidige bezoekers naar zoeken en waarop jouw website wordt gevonden. Google Search Console is een tool van Google dat je hierbij perfect kan helpen. Het toont namelijk de statistieken van de top 1000 van de meest gebruikte woorden waarop jouw website of blog in een bepaalde periode is gevonden. Een enorme schat aan informatie dus. Het kan je zelfs op ideeën brengen waar je zelf niet zo snel zou zijn opgekomen.
Dit is ook een heel handige service van Google. Je kunt hierbij instellen dat je een e-mail bericht ontvangt op het moment dat er nieuwe meldingen met betrekking tot een specifiek onderwerp in Google Search komen te staan.
Google Trends vertelt je hoe vaak er op een bepaald zoekwoord of zoekwoorden combinatie is gezocht. Hierbij heb je de mogelijkheid om verschillende vergelijkingen te maken en zie je wat de meest hippe woorden van het moment zijn. Superhandig voor als je met zoekwoorden onderzoek aan de gang gaat.
Enkelvoudige zoekwoorden worden al door het overgrote deel van je concurrenten gebruikt. Hiermee ben je dus in feite al kansloos als het om een goede ranking gaat. De websites van de grotere organisaties zullen standaard al een veel hogere ranking behalen dan jouw website. Long Tail Keywords zijn combinaties van bepaalde zoekwoorden en ze bestaan er in ieder geval uit drie of meer woorden. Het grote voordeel van long tail keywords is dat de concurrentie op dit vlak veel kleiner is. Dit maakt dat de kans op een hogere ranking vele malen groter.
Als je met behulp van de diverse hulpmiddelen op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden kan je tot een goede strategie komen. In een goede zoekwoordenstrategie maak je gebruik van long tail keywords in combinatie met goed opgebouwde pagina’s met relevante teksten en goede links. Dit zal er zeker voor zorgen dat jouw website goed gaat scoren in Google.