Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Vandaag de dag is marketing via socials een veel gebruikt marketinginstrument voor marketeers. Velen zien het als een manier om hun bedrijf op een voordelige manier te promoten. Als je dit gaat doen moet je vooraf wel een plan maken. Zo moet je onder andere gaan bepalen welke kanalen je gaat inzetten. Maar welke social media is er eigenlijk allemaal? Wij hebben voor jou de top tien in omgekeerde volgorde neergezet.
Tumblr is enerzijds een platform voor bloggers maar heeft ook social media functionaliteiten. In Nederland zijn er zo een half miljoen gebruikers. Het is een wat eigenaardig platform waar een typische internetcultuur heerst. Zeker voor de niche merken kan het een heel interessant kanaal zijn.
TikTok is relatief nieuw maar heeft inmiddels toch al ruim anderhalf miljoen gebruikers in Nederland. Dit zijn voornamelijk de jongeren die hier grappige en handige video’s delen. Belangrijk op TikTok is dat je de jongeren op een authentieke manier aanspreekt en niet volgens de door marketeers bedachte hippe Tone of Voice. Dat gaat namelijk absoluut niet werken.
Snapchat is vooral bekend door de vele mogelijkheden op het vlak van foto- en videofilters. Met ruim twee en een half miljoen gebruikers een platform dat nog steeds goed meedoet. De funfactor blijft op Snapchat wel prominent aanwezig. Jouw merk moet dit dan ook zeker uitstralen als je succes wilt hebben op Snapchat.
Twitter heeft in Nederland bijna drie miljoen gebruikers. Je ziet er veel gebruikers uit de politiek, media en uit de journalistieke wereld. Twitter is dan ook het kanaal voor de bedrijven die echt in het nieuws willen staan.
Pinterest is een echte verzamelplaats voor allerlei ideeën, afbeeldingen, en andere content of onderwerpen als mode en interieur. In Nederland zijn er bijna drie miljoen, vooral vrouwelijke, gebruikers. Echt een plek voor merken die hierop in willen spelen dus.
LinkedIn is met vijf miljoen gebruikers een van de grotere kanalen. De gebruikersgroep van het medium, dat een zakelijke inslag heeft, is zeer divers en dus is er voor ieder serieus merk wel een plaats.
Instagram is een hardloper. Het platform telt in Nederland bijna 6 miljoen gebruikers. Het is nog steeds een visueel platform. Er is voor ieder merk wel een plaats mits je de juiste verhalen weet te vinden.
YouTube telt ruim negen miljoen gebruikers in ons land. Echt een topper dus. Gebruikers delen hier massaal hun video’s. Bedrijven posten hier voornamelijk ook enkel en alleen video’s. Dat is jammer, want door de interactie met de volgers aan te gaan zou hier veel meer mee gedaan kunnen worden.
Whatsapp is het meest gebruikte sociale medium van ons land met ruim tien miljoen gebruikers. Ideaal dus voor online marketing zou je zeggen. Nog niet heel veel bedrijven doen dit maar hun aantal neemt wel steeds sneller toe.
Alhoewel de populariteit van Facebook wel wat afneemt is het wel een heel stabiel platform met nog steeds ruim tien miljoen gebruikers. Het platform wordt door een zeer brede groep gebruikt. Het is dus nog steeds dé plek voor bedrijven die aan social media marketing doen.