Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe werkt marketing via social media?

Social Media is een medium dat steeds vaker wordt ingezet voor online marketing. De keuze is reuze, Twitter, Facebook, LinkedIn je kunt het zo gek niet bedenken. Het is ook relatief goedkoop. Maar hoe werkt marketing via social media dan precies? In dit artikel zullen we hier nader op ingaan.

Wat is social media marketing nou precies?

Bij Social media marketing ga je gebruik maken van sociale media om jouw bedrijf te promoten en een boodschap aan jouw doelgroep over te brengen. Natuurlijk kunt je dit doen via onlinenetwerksites. Er zijn ook andere mogelijkheden. Zo kun je gaan bloggen of twitteren. Maar je kan ook nog een zakelijke pagina op Facebook, Google+, LinkedIn of Pinterest aanmaken. De kosten van dergelijke marketing acties zijn relatief laag. Het kost je wel tijd om de diverse sociale media te onderhouden. Het heeft namelijk alleen effect als je er voldoende aandacht aan besteed. Als je dit niet doet heeft het weinig zin. Dan werkt het in principe alleen maar averechts.

Hoe werkt marketing via social media?

Door marketing via social media kun je een grotere naamsbekendheid en meer verkeer naar je website genereren. Ook kun je op deze manier het aantal volgers vergroten. Door gebruik te maken van social media kun je de dialoog opstarten met jouw doelgroep. Op deze manier kun je ook achterhalen wat er leeft bij hen. Daarnaast creëer je een extra kanaal voor klanten. Klanten waarderen zo een extra servicekanaal zeker. Op deze manier kun je jouw bedrijf of boodschap dus bij extra veel mensen onder de aandacht brengen. Zeker als je regelmatig een leuke actie opzet zal jouw boodschap door velen worden gedeeld via de social media. Dit is dus gratis mond op mondreclame en die werkt over het algemeen het best.

Voordelen van marketing via social media

Marketing via social media is een krachtig middel dat diverse voordelen heeft. Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste voordelen:

  • Allereerst heb je een directe interactie met jouw doelgroep. Je creëert een band met je volgers en klanten door met hen de dialoog aan te gaan en zo proef je ook wat er bij hen leeft. Zo kun je ook direct reageren, ook als het negatieve feedback is. 
  • Je kunt een goed imago opbouwen voor jouw bedrijf
  • Jouw volgers worden een soort van ambassadeur voor jouw bedrijf
  • Het is veel goedkoper dan het plaatsen van traditionele advertenties
  • Het is eenvoudig en je zorgt voor een grotere verkeersstroom naar jouw website waardoor de conversie ook zal worden verhoogt
  • Het zal je naamsbekendheid maar ook de vindbaarheid van je website vergroten

Conclusie

Social media marketing is een goedkope en goede manier om jouw bedrijf te promoten. Je moet er echter wel voldoende aandacht aan besteden. Begin dus niet zomaar. Stel vooraf een goed plan op en bedenk goed wat en wie je wil bereiken. Maak daarna keuzes waarop je gaat inzetten. De kracht zit hem in de herhaling. Eenmalig een actie is dus gedoemd om te mislukken. Bouw het op en houdt het bij. Dan zul je gaan merken hoe krachtig social media marketing is.

Vorige Hoe stel je een social mediastrategie op (social media plan)?
Volgende Wat is social media marketing?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422