Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe effectief is social media marketing?

Marketing via social media is de laatste jaren zeer populair geworden. Het aanbod van social media is dan ook groot. Twitter, Facebook, LinkedIn zijn zomaar enkele voorbeelden. Het is ook relatief goedkope manier om jouw bedrijf te promoten. Maar hoe effectief is marketing via social media eigenlijk?

Hoe marketing via social media werkt

Social media marketing kan jou aan een grotere naamsbekendheid helpen zonder dat dit heel veel geld kost. Ook kan het meer verkeer naar je website genereren. Je creëert ook een extra kanaal voor jouw klanten en op deze manier kan je ook achterhalen wat er bij hen leeft. Zo kun je ook direct reageren op negatieve berichtgevingen. Het lijkt dus een zeer krachtig middel maar is dit ook echt zo?

Onderzoeken naar effectiviteit

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat meer dan de helft van de marketeers social media marketing een zeer belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie vinden. Zo’n dertig procent vindt het enigszins belangrijk. Twintig procent twijfelt er nog over. Ze vinden het ook lastig om de effectiviteit meetbaar te maken.

Veel marketeers meten dit op basis van het aantal likes, het aantal gedeelde berichten en het aantal commentaren. Daarnaast wordt ook veel gekeken naar het gegenereerde verkeer, het aantal leads en conversies.

Facebook

Als we kijken naar het gebruik van social media zien we de populariteit van Facebook dalen. Desondanks wordt het nog veel gebruikt door bedrijven. Daarnaast zien we Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube veel worden gebruikt.

Instagram

We zien de populariteit van Facebook dus steeds verder afnemen. Daarentegen blijft Instagram alleen maar groeien. De vraag is op welk platform jouw doelgroep het meest actief is. We zien dat het verkeer vanuit Facebook nog wel meer is dan vanuit Instagram. Maar in de huidige trend is het een kwestie van tijd dat de lijnen van deze twee platformen elkaar gaan kruisen.

E-mail

De verschuiving van Facebook naar Instagram is in feite maar een kleine verschuiving van het ene naar het andere platform. Natuurlijk moet je hierin meegaan. Als je kijkt naar het grote geheel zie je dat e-mail nog steeds ook een heel belangrijke plek inneemt. Nieuwsbrieven die per e-mail worden verzonden zijn voor veel bedrijven nog steeds van groot belang. Het voordeel ervan is dat je e-mail ook helemaal in eigen hand hebt. Zo ben je niet afhankelijk van een algoritme en zal je ook niet zomaar ineens je complete bereik kwijtraken.

Conclusie

Social media marketing is een effectieve manier om jouw bedrijf online te promoten. De kosten zijn relatief laag. Belangrijk is dat je continue op de hoogte blijft over welke platforms jouw doelgroep gebruikt. Zo kun je hierop blijven inspelen mits je er wel voldoende aandacht aan besteedt. Een goed plan is dus van groot belang. Maak keuzes waarop je wilt gaat inzetten. Facebook is nog altijd het meest gebruikte platform maar de tijd dat het door Instagram wordt ingehaald is zeer nabij. Naast social media blijft e-mail voor veel bedrijven ook nog een krachtig middel.

Volgende Hoe stel je een social mediastrategie op (social media plan)?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422