Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Een marketingtool die de laatste jaren steeds belangrijker is geworden, is social media marketing. Met social media marketing breng je je product aan de man op sociale media. Er zijn grofweg twee manieren van social media marketing te onderscheiden: betaalde en onbetaalde sociale media marketing. De verschillen tussen de twee vormen van marketing zetten we hier onder voor je op een rijtje.
Wanneer je als bedrijf actief bent op social media, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk aandacht voor je posts. Dat kan je doen door onbetaalde social media marketing toe te passen. Je gaat dan actief op zoek naar zoveel mogelijk likes, retweets, of “shares”. Dit kan je op verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van like, share en win-acties, maar ook aan het aanbieden van een korting wanneer een klant je liket op social media. Op deze manier kom je aan steeds meer volgers, waardoor jouw boodschap iedere keer in de tijdlijn van je klanten komt. Het is helemaal mooi wanneer jouw klanten de boodschap ook nog delen. Op die manier krijgen andere personen jouw boodschap ook nog eens te zien.
Natuurlijk is het ook zo dat je kan betalen om jouw boodschap op social media te presenteren. Het voordeel van betaalde social media marketing is dat je heel precies kan selecteren welke content gepresenteerd wordt aan welke gebruiker. Social Media weten immers veel over hun gebruikers. Op deze manier kan je er voor zorgen dat alleen die personen worden benaderd die mogelijk interesse in jouw product of dienst hebben.
Er zijn veel verschillende manieren om te adverteren op social media. Denk bijvoorbeeld aan uitgelichte content. Op die manier breng je heel specifiek een bepaalde boodschap onder de aandacht. Het kan ook zo zijn dat je een strategie kiest die meer gericht is op de langere termijn. Je kiest er dan voor om bijvoorbeeld je profiel uit te lichten in de hoop dat je pagina geliket wordt. Het voordeel daarvan is dat de volgers al je toekomstige boodschappen zullen zien.
Wanneer je aan de slag gaat op social media, betaald of onbetaald, dan is het goed om een ding scherp te houden: content is key. Er staat ontzettend veel content op social media. Het is daarom al moeilijk genoeg om de aandacht van een gebruiker te trekken. Zorg er daarom voor dat je een interessante boodschap hebt, die aansluit bij de verwachtingen van je doelgroep. Op die manier zal je het beste resultaat bereiken.