Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Heeft elke website een klantenservice?

Een goede klantenservice, iedere website zou deze moeten hebben. Voor consumenten is een goede klantenservice bijna een boorwaarde om online een aankoop te gaan doen. Niet iedere website heeft dus een klantenservice. Het kan ook anders. Hoe? Dat zullen we je in dit artikel vertellen.

Het belang van een goede klantenservice

Een goede klantenservice is essentieel voor iedere ondernemer. Natuurlijk hangt het af van wat voor soort website je hebt. Maar zeker als dit commercieel is, kan je niet zonder. Consumenten haken namelijk af als je er niet over beschikt. Ze zullen dan domweg geen vertrouwen in je hebben.

Moet je dan altijd een speciale afdeling klantenservice hebben? Nee dit hoeft niet altijd zo te zijn. Zeker voor kleine ondernemers zou dit te kostbaar zijn. Waar je dan wel voor moet zorgen is dat je webshop alle informatie geeft die een klant nodig heeft.

Informatievoorziening

Hierbij is het belangrijk dat je de klant een goede informatievoorziening aanbiedt met daarbij een rubriek met veel gestelde vragen, ook wel FAQ genoemd. Zorg dat je duidelijke en relevante informatie geeft die antwoord geeft op vragen van de klant.

Alle onderwerpen van het klantproces moeten hierbij aan de orde komen. Categoriseer ze op onderwerp, zoals, retourzendingen, garantie-afhandeling, bezorgen en betalen. Zo maak je het voor de klant overzichtelijk.

Contact

Een klant zal indien hij het nodig acht toch ook contact willen hebben. Dit kan telefonisch of via een contactformulier. Chatfuncties zien we tegenwoordig ook steeds meer op websites. Zorg altijd dat voor de klant duidelijk is wat men kan verwachten ten aanzien van reactietijden. Niets is zo vervelend als dat je dagen op een reactie moet wachten. Soms heel begrijpelijk, want als kleine ondernemer moet je vaak roeien met de riemen die je hebt.

Uitbesteding

Het kan ook anders natuurlijk. Je kunt klantenservice ook uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Dit zorgt ervoor dat jij je volledig kunt richten op het ondernemen. Je hoeft ook geen personeel in dienst te nemen voor de invulling van je klantenservice.

De bedrijven die dit verzorgen hebben goed getrainde medewerkers in dienst die jouw klanten duidelijk en vriendelijk te woord kunnen staan. Dit doen ze op een manier dat het voor de klant niet merkbaar is dat hij of zij eigenlijk met een ander bedrijf spreekt. Je hebt ook geen problemen met lange wachtrijen, wat wel zo fijn voor de klant is. Contacten zijn via verschillende kanalen mogelijk zoals telefoon, chat, email en sociale media.  De benodigde kennis wordt vastgelegd in scripts, zodat jouw klant vakkundig te woord wordt gestaan.

Op deze manier worden jouw klanten dus toch op adequate manier te woord gestaan en geholpen. Dit zal de klanttevredenheid zeer ten goede komen. Naast het feit dat de werkzaamheden met betrekking tot het klantenservice proces je uit handen worden genomen, geven dergelijke bedrijven ook duidelijke rapportages over de werkzaamheden die namens jou zijn verricht. Welke werkzaamheden dit allemaal precies zijn, kun je met hen afspreken.

Volgende Waarom een klantenservice?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422