Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Grafische vormgeving is een breed begrip en veel belangrijker dan veel mensen denken. Het is dan ook veel meer dan enkel een leuke tekst met wat leuke afbeeldingen. Natuurlijk, het oog wil ook wat maar er zijn meer zaken waarvoor je een grafisch ontwerper kunt inschakelen. Wat een grafisch ontwerper allemaal voor jou kan betekenen, vertellen we je in dit artikel.
Een grafisch ontwerper kan je omschrijven als een zeer creatief persoon die in de in de grafische sector werkt. Deze persoon houdt zich bezig met grafische vormgeven van drukwerk. Denk hierbij aan folders, affiches boeken of tijdschriften. In de digitale samenleving van vandaag de dag is een grafisch vormgever ook vaak verantwoordelijk voor ontwerpen en bouwen van de grafische vormgeving van digitale media en websites.
De tijd dat grafische vormgeving alleen betrekking had op gedrukte media is al jaren voorbij. Het internet heeft een zeer prominente plek ingenomen in de wereld van de grafisch ontwerper. Zo bepaald en ontwerpt een grafisch vormgever in overleg met zijn opdrachtgever bijvoorbeeld de huisstijl, de te hanteren lay-out en de typografie. De juiste typografie is erg belangrijk voor de leesbaarheid van tekst. Zoals we al eerder noemden, kan dit zowel voor drukwerk zoals tijdschriften en brochures als voor digitale media, reclame-uitingen en websites zijn.
Een technisch goed werkende website opzetten is één ding. Zeker als je commercieel bezig bent, kun je echter ook niet zonder een goede grafisch ontwerper. Het is de taak van de grafisch ontwerper om een website te voorzien van een mooi en goed ontwerp dat bij jouw doelstellingen past. Een website met een goede grafische vormgeving zal er toe bijdrage dat de doelstellingen van jouw website eerder worden behaald en dat jouw boodschap goed wordt overgebracht. De grafische vormgeving is dus minimaal net zo belangrijk als de onderliggende techniek. Op een aantrekkelijke website zullen de bezoekers langer blijven hangen. En daar is het jou uiteindelijk toch om te doen.
Ook als je een nieuwe huisstijl wilt gaan doorvoeren is het verstandig om een grafisch ontwerper in de hand te nemen. Deze kan voor jou, op basis van jouw identiteit, doelstellingen en de boodschap die je wilt overbrengen, een huisstijl en beeldmerk voor je ontwerpen en deze in het ontwerp van jouw website, reclame-uitingen en templates verwerken.
Als je een reclamecampagne wilt starten is een grafisch ontwerper onmisbaar. Dit kan zijn voor onlinecampagnes via mailingen of op websites. Maar je kunt ook denken aan het ontwerpen en maken van bepaalde infographics. Dit zijn illustraties die bepaalde informatie op speelse wijze tonen met bijvoorbeeld getekende afbeeldingen. Ook voor offline reclame-uitingen kan je een grafisch ontwerper inschakelen. Bijvoorbeeld als je reclameborden nodig hebt voor langs de weg of op de gevel van je winkelpand.
Een grafisch ontwerper kan jou, zoals je hebt kunnen lezen, op veel fronten een dienst bewijzen. In feite is een grafisch ontwerper dan ook onmisbaar als je jouw boodschap op een visuele en effectieve wijze wilt communiceren.