Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Even een logo ontwerpen. Op internet vind je genoeg gratis tools om er zelf een te maken. Binnen no time geregeld. Heel handig zou je zeggen, is het ook natuurlijk, maar of het de juiste manier is om een succesvol logo te creëren is nog maar de vraag. Een logo is namelijk meer dan alleen een leuk plaatje met een stukje tekst. Hoe een succesvol logo wordt ontworpen, vertellen we je in dit artikel.
Een logo is een grafisch beeldmerk dat wordt gebruikt door organisaties en commerciële bedrijven als middel om snel te worden herkend door het grote publiek. Vaak iets dat het bedrijf wil uitstralen of waarmee ze willen worden geassocieerd. Veelal is dit in combinatie met een woordmerk. Een woordmerk is vaak een merknaam of slogan dat staat geregistreerd. Er zijn ook genoeg puur grafische logo’s of in combinatie met de bedrijfsnaam en zelfs alleen met de bedrijfsnaam.
Voordat je een logo gaat (laten) ontwerpen, moet je weten waarvoor het logo moet staan. Een logo moet namelijk niet alleen mooi zijn. Het representeert jouw bedrijf of organisatie en de producten die je aanbiedt. Een professioneel logo straalt vertrouwen uit en wordt snel door mensen herkend.
Alles begint meestal met een introductie gesprek. Als je met een grafisch ontwerper in zee gaat, zal deze veel vragen aan je hebben. Voor het ontwerpen van een goed logo gelden ook een aantal principes. Niet alleen als je een grafisch ontwerper inhuurt maar ook als je het zelf gaat ontwerpen:
Na het introductiegesprek zal er op basis van de eisen en wensen een concept worden gemaakt. Hoe meer informatie er is aangereikt, des te beter dit zal zijn. Op basis van jouw feedback zal ontwerp verder worden gefinetuned tot naar een definitieve versie.
Als eindresultaat krijg je het logo als vector bestand. Meestal krijg je ook een aantal andere formaten zoals JPEG, PNG en pdf-formaat die je direct kunt gebruiken.