Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Uitsluitingszoekwoorden, wat ook wel negatieve zoekwoorden wordt genoemd zijn woorden die niet worden weergegeven in combinatie met bijvoorbeeld je Google Ads advertentie. Zo zorg je ervoor dat er alleen bezoekers naar je website komen met een daadwerkelijke interesse. Voorbeeld: Je hebt een webwinkel in tweedehands laptops. Je kunt dan het woord ‘nieuwe’ uitsluiten in je marketing campagne. Je verkoopt immers geen nieuwe laptops dus met dit woord adverteren kost geld terwijl je er niets aan hebt. Zo kun je resultaatgericht adverteren.
Als je gebruik maakt van een breed uitsluitingszoekwoord kun je ervoor zorgen dat je advertentie niet wordt weergegeven bij dat woord. Dus stel je geeft laptop op als uitsluitingszoekwoord, dan worden je advertenties niet vertoond als iemand zoekt op ‘laptop reparatie’. Evenals alle andere zoekopdrachten met laptop erin. Hou er wel rekening mee dat andere spellingen van het zoekwoord ook uitgesloten zijn.
Gebruik je een exact uitsluitingszoekwoord dan worden advertenties niet getoond als de zoekopdracht dat exacte woord bevat. Als je kiest voor het woord fiets als uitsluitingszoekwoord, zal deze niet worden getoond. Zoekt iemand op fietsen, dan weer wel. Maar Google is exact wel steeds minder exact aan het maken. Dit betekent dus dat je ook fietsen mogelijk uitsluit als je ‘fiets’ exact uitsluit.
Met een woordgroep uitsluitingszoekwoord kun je er voor zorgen dat advertenties niet worden weergegeven wanneer er gezocht wordt op een woordgroep. Als de woordgroep uitsluitingszoekwoord fietsband kopen is, wordt je niet gevonden als de gebruiker zoekt op goedkoop fietsband kopen. Ook wordt je advertentie niet getoond als er gezocht wordt op fietsband goedkoop kopen. Dit komt omdat er dan een woord tussen de twee zoekwoorden staat maar de relevantie hetzelfde is.