Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Een conversie is niets meer dan een actie waarvan jij wilt dat de bezoeker deze uitvoert. Bijvoorbeeld het inschrijven op je nieuwsbrief of het aantal bestellingen in je webwinkel. In de meeste gevallen worden conversies uitgedrukt in percentages. Dit wordt ook wel het conversiepercentage of conversieratio genoemd. Het is een verhouding tussen de bezoekers op je website en de hoeveelheid conversies. Een voorbeeld: Je hebt de afgelopen maand 500 bezoekers op je website gehad. De helft van deze bezoekers hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. je conversiepercentage ligt dan op 50%.
Er zijn twee verschillende conversies. Harde- en zachte conversies. De harde conversie is het belangrijkste. Het zorgt voor een directe verhoging van je omzet. Bijvoorbeeld een bestelling op je webwinkel of het invullen van een offerte formulier. Bij een zachte conversie ligt dit iets anders. Je verdient er niet direct aan maar het is een stap richting een harde conversie. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een inschrijving op je nieuwsbrief.
Het is belangrijk om conversies te meten zodat je inzicht krijgt in het hele proces. Meten is weten, en met deze informatie kun je je marketingcampagnes nog meer verbeteren. De meest populaire manier om je conversies te meten is met Google Analytics. Hiermee kun je precies zien waar de bezoeker vandaan komt en hoeveel conversie er hebben plaatsgevonden vanuit je Google Ads campagnes en social media kanalen.
Hoe meer conversies je gecreëerd hoe meer omzet je binnen haalt. Daarom is het belangrijk dat je je bezighoudt met conversie optimalisatie. Je moet continu de activiteiten van je bezoekers op de website in de gaten houden om te kijken wat hun gedrag is. Hoe meer inzicht jij krijgt in de gebruiker hoe makkelijker het is om jouw website zo te optimaliseren dat er sneller conversies worden gedaan. Om conversies te verhogen kun je de volgende tips alvast meenemen.