Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Google Shopping is een tool die steeds belangrijker begint te worden om producten te verkopen. Waarschijnlijk ben je zelf weleens in aanraking gekomen met Google Shopping en mogelijk heb je zelfs weleens een product gekocht via Google Shopping. Wanneer je een online webwinkel hebt kan je echter ook zelf je producten aan de man brengen via Google Shopping. Op deze manier kan je op een eenvoudige manier aan extra omzet en aan nieuwe klanten komen.
Hoewel de meeste mensen reeds bekend zijn met Google Shopping, zullen er ook mensen zijn die niet bekend zijn met deze dienst van Google. Wanneer je weleens zoekt via Google, dan zie je tegenwoordig niet alleen maar zoekresultaten, maar soms ook directe verwijzingen naar webshops waar het product dat jij zoekt te koop is. Daarnaast heeft Google inmiddels ook een aparte pagina waarmee je enkel naar producten kan zoeken.
Wanneer je gebruik wilt maken van Google Shopping dan moet je in de eerste plaats toegang hebben tot het algemene platform Google Ads. Daarnaast heb je ook toegang tot het Google Merchant Center nodig. Via dit platform kan je je producteed uploaden.
Het belangrijkste onderdeel van je producten via Google Shopping verkopen is het gereedmaken van de product feed. Deze feed bevat gestructureerde informatie over hoe Google jouw product weer moet geven. In je producteed zal een uniek nummer per product moeten staan (bij voorkeur een EAN-code), een geschikte producttitel en afbeeldingen. Wanneer je je Google feed hebt geüpload ben je in principe klaar om te gaan verkopen. Wanneer je overigens gebruik maakt van een CMS als WooCommerce of Magento dan kan je ook automatisch je producteed exporteren. Op die manier bespaar je weer tijd die je ook kan gebruiken voor andere zaken!
Net als bij Google Ads zal je ook je Google Shopping Campagne online moeten zetten. Dat betekent dat je een biedstrategie moet kiezen en een maximaal bedrag per dag in zal moeten geven. Daarnaast kan je natuurlijk ook je prioriteiten aangeven, zodat je zo gericht mogelijk adverteert en het beste resultaat behaalt.
Wanneer je gebruik gaat maken van deze dienst van Google dan zijn er eigenlijk twee tips die we je mee kunnen geven. In de eerste plaats: zorg dat je een scherpe prijs hebt, zeker wanneer je meerdere concurrenten hebt. De prijs is immers een belangrijk criterium om wel of niet op een advertentie te klikken. Daarnaast: doe je best om zoveel mogelijk op te vallen, bijvoorbeeld door unieke foto’s aan je advertentie toe te voegen.
Interesse in Google Ads of maak je al gebruik van Google Ads? Laat een gratis Google Ads scan doen.