Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Slim bieden is heel kort gezegd het automatiseren van biedstrategieën binnen Google Ads. Met deze methode kun je het maximale rendement uit je website of webwinkel halen. Er wordt gebruikt gemaakt van een kunstmatige intelligentie, dit wordt ook wel AI genoemd. Deze biedstrategie beheert al jouw ingevulde zoekwoordbiedingen. Het werkt eigenlijk heel simpel, je stelt je advertentie doel in, bijvoorbeeld hoeveel klikken je wilt behalen en het algoritme doet de rest. Het systeem bepaalt voor jou wat er geboden wordt, voor welke persoon en wanneer. Zo wordt jouw doel met succes behaalt.
Er worden zijn zes verschillend biedstrategieën aangeboden. Het is belangrijk om te testen welke strategie bij jou past. Eerst leggen we je uit welke verschillende soorten biedstrategieën er zijn.
Doel CPA: Bij gebruik van deze biedstrategie worden de zoekwoordbiedingen automatisch aangepast. Op deze manier worden je conversies gemaximaliseerd. Je doet dit met een vooraf ingestelde bedrag, bijvoorbeeld € 20,00.
Doel ROAS: Deze biedstrategie wordt vaak gebruikt door webwinkels, maar kan ook prima voor andere doeleinden worden gebruikt. Hetzelfde bedrag wat je investeert moet ook omgezet worden in je omzet.
Klikken maximaliseren: Je kunt aangeven wat het maximaal mag kosten per klik. Google Ads zorgt er vervolgens voor dat je zoveel mogelijk klikken ontvangt voor het ingestelde bedrag.
Doelvertoningspercentage: Bieden worden met deze strategie automatisch ingesteld zodat de vertoningspercentage wordt behaalt.
eCPC: Als je kiest voor de eCPC biedstrategie kun je het automatisch bieden combineren met handmatig bieden. Je stelt de minimale- en maximale prijs in. Google Ads zorgt vervolgens voor het beste bod. Er wordt zoveel mogelijk conversies gegenereerd tegen de beste prijs.
Conversies maximaliseren: Er wordt automatisch geboden aan de hand van verschillende data om maximale conversies te kunnen genereren tegen het budget wat is ingesteld.
Voordat je gebruik gaat maken van slim bieden is het belangrijk om te weten welke biedstrategie je het beste kunt gaan gebruiken. De ene strategie vraagt meer tijd om je campagnes te onderhouden en resultaten te behalen dan de andere. De juiste strategie die je moet kiezen hangt af van wat je doel is. In het onderstaande tabel vind je een voorbeeld van de meest gebruikte biedstrategieën per campagnedoel.
Campagnedoel | Biedstrategie |
Meer conversies behalen met behoud van de controle over de biedingen | eCPC |
Maximaal aantal conversies binnen het budget | Conversies maximaliseren |
Vooraf ingestelde vertoningspercentage behalen | Doelvertoningspercentage |
Maximaal aantal conversies met bepaalde kosten per conversie | Doel CPA |
Maximaal aantal klikken met het vooraf ingestelde budget | Klikken maximaliseren |
Winstgevend rendement behalen met advertentie uitgaven | Doel ROAS |
Het slim bieden wat Google Ads aanbiedt kent vele voordelen. Er wordt verschillende data verzameld en op basis daarvan kan het algoritme biedingen doen die passen bij jou doel. Zo kun je je doelen sneller behalen. Om te te weten te komen of de biedstrategieën passen bij jouw doel is het belangrijk om te testen. Zo leer je zelf ook de werking van het algoritme en weet je wanneer de biedstrategieën op zijn best werken.