Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
ROI is de afkorting van Return On Investment. het is een begrip dat veel wordt gebruikt in de internet marketing. Zeker omdat we over steeds meer data beschikken die tot in de puntjes nauwkeurig zijn. De ROI geeft het rendement aan van de investering die gedaan is. Wat is ROI nu precies en hoe kun je dit berekenen?
De definitie van Return On Investment is zoals het woord al aangeeft, het rendement op een investering. Met de ROI weet je de verhouding tussen de investering en de opbrengsten. Dit wordt in percentages uitgedrukt. Vaak gebruik je ROI bij online marketing kanalen als Google Ad en Social Media campagnes (Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn).
Het bereken van de ROI is zeer eenvoudig. Het antwoord op de berekening geeft aan wat het rendement op een investering is. Een negatief percentage geeft aan dat er verlies is. Een positief getal staat voor winst. Gebruik de volgende som om de ROI te berekenen: ((Opbrengst x winstmarge) – kosten van de campagne) / kosten van de campagne. Dus (( €1000 * 50%) – €150 ) / €150 = 2,33 of 233% . Elke euro bracht €2,33 op. Je kunt de berekening ook gebruiken voor verwachte opbrengsten.
Het belangrijkste voordeel van het berekenen van de ROI is dat je meteen inzicht hebt of je goed doet aan een investering. Als de ROI een negatieve uitkomst heeft is de investering ook niet de moeite waard en kun je je vermogen beter ergens anders in steken. Het is een handig hulpmiddel om te weten of de investering rendabel is. Toch kent de ROI ook een flinke nadeel. Investeren is altijd een risico en de ROI houdt hier geen rekening mee. Ook andere factoren zijn belangrijk voor een succesvolle investering. Ook moet je precies weten wat je winstmarge is. Als je deze niet weet kan je beter gebruik maken van ROAS.
Ben je op deze pagina beland omdat je gebruik maakt van Google Ads? Vraag dan een gratis Google Ads scan aan hieronder.