Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
CTR is de afkorting van Click Through Rate en is een belangrijk begrip binnen de online marketing. CTR wordt vooral gebruikt om inzicht te krijgen in de prestaties van je advertentiecampagnes. Zo wordt bijvoorbeeld duidelijk wat bezoekers van je advertenties denken en kun je deze aanpassen om meer conversies te krijgen. Het is een percentage dat het aantal klikken aangeeft op jouw marketing campagnes en dat wordt gedeeld door de aantal vertoningen. Zo kom je te weten hoeveel bezoekers je campagne aantrekkelijk genoeg vinden om daadwerkelijk op je advertentie te klikken. Is het percentage hoog, dat zit je campagne uitstekend in elkaar. Is de percentage laag dan weet je dat je je campagne moet gaan aanpassen.
Wat een goede CTR zou moeten zijn is niet te zeggen. Het verschilt enorm per website, welke branche je actief bent en of je producten of diensten aanbiedt. Volgens Google zelf ligt het gemiddelde CTR op 2%. Dit betekent dat bij een stijging van slechts één procent al een flinke conversieverhoging kan betekenen.
De Click Through Rate berekenen is kinderlijk eenvoudig. Je berekent het door het aantal vertoningen van je advertentie te delen door het aantal klikken. Een voorbeeld om het te verduidelijken: je advertentie is 200 keer zichtbaar geweest en er werd 20 keer geklikt. Je CTR is dan 10% (200 vertoningen delen door 20 kliks = 10%).