Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Wanneer je nieuw bent in de wereld van online marketing, dan is het cruciaal om te weten om te weten wat CPC betekent. CPC-marketing is namelijk een zeer populaire manier van online marketing. Jaarlijks gaat er meer dan 170 miljard euro om in deze vorm van online marketing. In dit artikel leggen we je uit wat CPC-marketing is en hoe je het in kan zetten bij het organiseren van jouw succesvolle online marketingcampagne.
In de titel van dit artikel staat al beschreven waar CPC voor staat. CPC staat voor Cost-per-Click. Wanneer je online gaat adverteren, bijvoorbeeld via een banner of een zoekmachine (via Google Ads), dan wordt deze methode vaak gebruikt. In de praktijk komt het er op neer dat je betaalt wanneer er op jouw advertentie geklikt wordt. Dat klinkt simpel, maar de wereld achter CPC is complexer dan dat je op het eerste gezicht zou denken.
Wanneer je een online campagne gaat starten, dan kan je vooraf aangeven hoeveel je als CPC wilt instellen. Wanneer je bijvoorbeeld €0,10 als CPC instelt, dan ben je dus €1,00 kwijt als 10 mensen op jouw advertentie klikken en doorgestuurd worden naar jouw website. Dat lijkt simpel, maar de meeste CPC-modellen zitten iets complexer in elkaar.
Er is namelijk altijd een verschil tussen vraag en aanbod. De waarde van een online advertentie verschilt continu. Soms is er meer vraag dan aanbod en is de prijs van een online advertentie dus laag. Het omgekeerde kan ook het geval zijn. De prijs van een online advertentie wordt daarom continu opnieuw berekend. Bij de meeste platforms kan je daarom een maximale CPC instellen. Je zal meestal niet altijd het maximale bedrag betalen. Je betaalt alleen naar gelang er vraag is naar online advertenties met de door jouw gekozen zoekwoorden. Daar begint het lastig te worden. Als jij een te laag bedrag kiest als maximale CPC, dan loop je het risico dat jouw advertentie nooit weergegeven zal worden. Kies je een te hoog bedrag, dan loop je het risico dat de kosten van je online campagne uit de hand gaan lopen.
De maximale CPC kan sterk variëren. De hoogte is voornamelijk afhankelijk van de marges en de concurrentie in jouw branche. Ben je bijvoorbeeld actief in de financiële sector, dan zullen de kosten van een CPC veel hoger zijn dan wanneer je biologisch breigaren verkoopt. Gelukkig geven veel platforms inzicht in de gemiddelde kosten van een CPC. Op die manier kan je zelf bepalen welke CPC voor jou optimaal is. Uiteraard hangt dit ook af van de marge en de conversie die je behaalt. Wil je dit liever niet meer zelf uitzoeken? Vraag dan bij mij een gratis Google Ads scan aan. Hierin vertel ik jou wat een samenwerking jou kan opleveren.