Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Als je een bedrijf hebt dat offertes ontvangt ga je vrij snel aansturen op een doel-CPA. Dit is echter niet de meest gewenste situatie omdat je niet weet welke waarde je kan koppelen aan de offertes. Het is namelijk ook mogelijk om de waarde binnen de offerte terug te sturen naar Google Ads, ook wel offline conversies. In dit artikel schrijf ik hoe jij dat kan doen.
Plaats onderstaand script op elke pagina van je website. Hiermee sla je het gClick ID op in een cookie.
Plaats het gclid ‘form field id’ in het script bij ‘// all possible gclid form field ids here’.
<script>
function getParam(p) {
var match = RegExp('[?&]' + p + '=([^&]*)').exec(window.location.search);
return match && decodeURIComponent(match[1].replace(/\+/g, ' '));
}
function getExpiryRecord(value) {
var expiryPeriod = 90 * 24 * 60 * 60 * 1000; // 90 day expiry in milliseconds
var expiryDate = new Date().getTime() + expiryPeriod;
return {
value: value,
expiryDate: expiryDate
};
}
function addGclid() {
var gclidParam = getParam('gclid');
var gclidFormFields = ['gclid_field', 'foobar']; // all possible gclid form field ids here
var gclidRecord = null;
var currGclidFormField;
var gclsrcParam = getParam('gclsrc');
var isGclsrcValid = !gclsrcParam || gclsrcParam.indexOf('aw') !== -1;
gclidFormFields.forEach(function (field) {
if (document.getElementById(field)) {
currGclidFormField = document.getElementById(field);
}
});
if (gclidParam && isGclsrcValid) {
gclidRecord = getExpiryRecord(gclidParam);
localStorage.setItem('gclid', JSON.stringify(gclidRecord));
}
var gclid = gclidRecord || JSON.parse(localStorage.getItem('gclid'));
var isGclidValid = gclid && new Date().getTime() < gclid.expiryDate;
if (currGclidFormField && isGclidValid) {
currGclidFormField.value = gclid.value;
}
}
window.addEventListener('load', addGclid);
</script>
Stuur gClick ID mee in formulier door een hidden field aan te maken. Script voegt gClick ID automatisch bij aan form ID. Voorbeeld van formulier:
<form action="" name="myForm">
Name: <input type="text" name="name">
<input type="hidden" id="gclid_field" name="gclid_field" value="">
<input type="submit" value="Submit Form" name="btnSubmit">
</form>
Offerte lead stuur je via je formulier naar je CRM of naar Google spreadsheet. Dit is afhankelijk hoe jij je formulieren verwerkt. Via bijvoorbeeld veel WordPress contactformulieren kan je de input vaak automatisch in Google Spreadsheets zetten.
Heb je geen CRM ga dan naar stap 4.1.
Exporteer vanuit je CRM geaccordeerde leads inclusief prijs & gClick ID naar Google Spreadsheets / voeg aan je Google Spreadsheets de prijs toe aan de juiste offerte aanvraag.
Voorbeeld Spreadsheet: Google Spreadsheet Offline conversies
Heb je geen CRM dan adviseer ik om alle leads vanuit je offerteformulier direct naar Google Spreadsheets te schieten. Dit kan vaak met veel plugins en formulieren. Dan heb je dus direct alle offerte informatie inclusief prijs kolom & gClick ID in een overzichtelijke Google sheet. Het enige wat je dan hoeft te doen is dat als er een offerte geaccordeerd is naar de sheet te gaan en de prijs invullen bij de desbetreffende offerte.
Voorbeeld Spreadsheet: Google Spreadsheet Offline conversies
Ga naar ‘uploads’ bij ‘conversies’ in Google Ads. Selecteer de Google Spreadsheet als bron en zorg ervoor dat je hem dagelijks ophaalt.
That’s it. Vragen? Stuur mij een bericht.