Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422
Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Microconversies in Google Ads

Als je minder dan 30 conversies behaald per maand dan heb je te weinig conversies voor de slim bieden strategie van Google. Om zo snel mogelijk toch nuttige data te verzamelen kan je microconversies gaan inzetten om toch genoeg data te verzamelen zodat je kan overstappen op een slim bieden strategie. Met microconversies kan het Google Algoritme toch volledig aan de slag en de juiste mensen gaan targeten. Denk hierbij aan een doel-ROAS of doel-CPA. In onderstaand artikel vertel ik hoe jij dit kan instellen.

Wat doe ik precies?

  • Ik installeer meerdere conversiepunten op mijn website / webshop
  • Onder deze conversiepunten verdeel ik de leadwaarde/ordewaarde

Waarom ik dit doe?

Er is een kans dat jouw Google Ads account niet genoeg conversies binnenhaalt om slimme biedstrategieën toe te passen. Door bovenstaande te gebruiken kan jij of je Google Ads specialist dit toch doen. Het Google Algoritme is (in veel gevallen) bewezen effectiever dan de menselijke hand. Laat artificial intelligence (AI) zijn ding doen waar jij kan focussen op de andere aspecten.

Voorbeelden van conversiepunten

Je kan zelf de conversiepunten kiezen. Je hebt eigenlijk twee standaard situaties. Websites om leads te genereren en webshops om sales te genereren. Onderstaand staan de twee conversiepunten die ik toevoeg aan de twee situaties.

Voor webshops

  • Toevoegen aan winkelwagen
  • Betaalpagina

Voor leadwebsites

  • Bezoeken leadformulier
  • Starten aan leadformulier (invullen eerste veld)
  • Alternatief kan bijv. stap 2 in het formulier zijn

Welke waarde toekennen aan conversiepunten?

Daarvoor heb ik een simpele formule gemaakt die je kan toepassen op elk conversiepunt zodat het eerlijk verdeelt wordt. Als het namelijk niet eerlijk verdeeld wordt dan denkt Google dat bij de eerste conversie er al genoeg waarde is binnengehaald. Dat is uiteraard niet zo. Je wil dus echt dat het eindpunt het meest waarde volle punt is.

De formule

De waarde = de gem. leadwaarde of orderwaarde / de keer dat de klant nodig heeft om de eindlead of eindtransactiewaarde te behalen.

Kost het gemiddeld 10 keer een add to cart voor een transactie? Dan is de waarde van je add to cart dus je gem. orderwaarde gedeeld door 10.

Het is erg handig om te tracken zodat jij je klanten kan vertellen waar het misschien fout gaat. Zie je veel meer add to carts of conversies op afrekenpagina maar uiteindelijk geen transacties? Dan gaat daar dus iets mis waarschijnlijk.

Vragen hierover? Ik help je graag. Neem contact op.

Inhoudsopgave
Categorieën