Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Online marketing is een populaire vorm van marketing, waarbij je jouw product of dienst gaat promoten via het internet. Hiervoor zijn er diverse mogelijkheden. Een daarvan is de e-mailcampagne. Hieronder leggen we je uit wat een e-mailcampagne is en hoe dit werkt.
Bij een e-mailcampagne ga je binnen een bepaalde periode een hele serie van e-mailberichten verzenden omdat je een bepaald doel wilt bereiken. Hierbij kun je denken aan het informeren van je klanten of hen tot een bepaalde actie over proberen te halen.
Het grote verschil ten opzichte van regulier e-mailverkeer is dat er bij een e-mailcampagne extra aandacht is voor de manier waarop ieder bericht wordt vormgegeven en ingevuld, om zodoende de doelstelling van de campagne te realiseren. De individuele berichten moeten hierbij naadloos op elkaar aansluiten.
Als we kijken naar de inhoud van een standaard e-mail bericht, heeft deze een bepaalde opbouw. Als eerste moet er een pakkende onderwerpregel zijn die de interesse van de lezer moet trekken. Daarnaast moet het content bevatten met een zeer specifiek onderwerp. Uiteraard moet er een zogenaamde ‘call to action’ in staan, om de gewenste actie ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden.
Een e-mailcampagne hoeft niet, zoals wel vaak wordt gedacht, te zijn bedoeld om producten aan de man te brengen. De doelstellingen kunnen dus divers zijn. Een mailcampagne hoeft dan ook niet per definitie vóór een bepaalde transactie plaats te vinden. Dit kan ook tijdens de uitvoering ervan of er na zijn.
Het gaat er bij een e-mailcampagne om dat iedere mail op de juiste manier wordt ingevuld. Maak de mailing persoonlijk, maak duidelijk van wie de mail komt en gebruik een herkenbare en aantrekkelijke lay-out. Het gaat er daarnaast vooral ook om dat de gehele serie helemaal op elkaar is afgestemd. De frequentie mag niet te hoog zijn, maar je moet ook weer niet te lang wachten. Tot slot moet een ontvanger zich ten alle tijden kunnen uitschrijven voor de e-mailcampagne.
Tijd is een belangrijk item bij een e-mailcampagne. Je kunt natuurlijk een planning maken in bijvoorbeeld Microsoft Outlook. Er zijn echter online diensten beschikbaar die je hier een veel betere ondersteuning in kunnen geven. Enkele voorbeelden van deze diensten zijn bijvoorbeeld MailChimp, MailBlue of ActiveCampaign. Dergelijke diensten maken de werkzaamheden met betrekking tot het plannen en invullen van je campagne een stuk gemakkelijker. Zo kun je gebruik maken van templates voor de invulling en volledig automatische verzendingen.
De meeste diensten voor e-mailcampagnes, bieden de mogelijkheid om de statistieken van je campagne te bekijken. Deze kunnen heel nuttige informatie geven over onder andere hoe vaak een e-mail wordt geopend, hoeveel er niet zijn aangekomen en bij hoeveel procent er ook echt een actie is gedaan. Dit is dus zeer waardevolle informatie.
De belangrijkste voordelen van een e-mailcampagne is, dat het veel goedkoper is dan een traditionele mailing via de post. Je bent veel flexibeler en je hebt enorm veel verschillende mogelijkheden. Daarnaast kun je kunt de resultaten ook meten, zodat je kunt bijsturen.