Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe werkt een mailing of nieuwsbrief?

Bij de opkomst van de online marketing verstuurde men vooral nieuwsbrieven om de doelgroep over bepaalde onderwerpen te informeren. Nieuwsbrieven worden binnen veel organisaties nog steeds gebruikt. Commerciële instellingen hebben het echter meestal over mailingen. Zij hebben over het algemeen het doel om de omzet te verhogen en niet zo zeer om nieuws te verspreiden. Alhoewel de inhoud dus verschilt, zijn er verder geen verschillen tussen een mailing en nieuwsbrief. Hoe het precies werkt, lees je hieronder.

Doelgroep

Als je met e-mailmarketing aan de slag gaat, zal je als eerste je doelgroep moeten bepalen. Daarnaast zal je ook de e-mailadressen van de leden uit je doelgroep, bijvoorbeeld jouw klanten, moeten gaan verzamelen. Als je dit doet, registreer dan ook direct de voor- en achternaam van deze mensen en andere relevante gegevens.

Privacywet

Je mag overigens niet zomaar persoonlijke gegevens zoals een e-mailadres in jouw overzicht toevoegen. Conform de AVG wet moet iedere nieuwe ontvanger van jouw mailing of nieuwsbrief toestemming geven of zichzelf aanmelden voor de mailing of de afgelopen 2 jaar iets bij jou hebben afgenomen. Ontvangers moeten zich ook ten alle tijden kunnen uitschrijven als zij dit willen.

Tooling

Voor standaard e-mailverkeer gebruik je meestal een e-mailpakket zoals MS Outlook. Als je met een mailing aan de slag gaat, kun je beter een van de beschikbare e-mailcampagne platforms gebruiken. Deze zijn zeer handig en gemakkelijk in het gebruik. Ze bieden niet alleen ondersteuning bij de invulling van de e-mail berichten maar ook bij de planning van de verzending. Berichten kunnen worden verzonden op basis van bepaalde triggers. Deze trigger kan daadwerkelijk van alles zijn.

Goede en relevante teksten

Goede teksten schrijven is lastiger dan je denkt. Zorg voor een goede pakkende onderwerpregel die de lezer verleid tot het lezen van de e-mail. Schrijf actief en zorg dat je relevante en duidelijke teksten schrijft. Gepersonaliseerde teksten doen het ook altijd goed. Onderzoek heeft uitgewezen dat gepersonaliseerde berichten vaker worden geopend en dat de conversie groter is. Wat je zeker niet moet gaan doen is overdrijven. Gebruik dus geen schreeuwende onderwerp regels, dit zal weerstand oproepen. Hierbij verdwijnt jouw bericht al snel in de prullenbak.

Testen en controleren

Niets staat zo slordig als taalfouten in een mailing of nieuwsbrief. Controleer dan ook vooraf je teksten, laat dit bij voorkeur ook door een collega doen. Test ook de werking van de mailing of alles goed werkt.

Naast spelfouten check je dus ook of de personalisatie goed verloopt en of de onderwerpregel klopt. Controleer de opmaak en of links werken. Kijk of de opmaak op een smartphone ook goed oogt en dat deze op de juiste wijze schaalt. En check bovenal ook of de doelgroep juist is.

Meten is weten

Een voordeel van als je e-mailmarketing tool gebruikt, je allerlei zaken kunt meten. Hoe vaak wordt het geopend, hoeveel ontvangers verwijderen het direct, niet aangekomen berichten et cetera. Erg belangrijke informatie waar je veel uit kunt halen zodat je dingen kunt bijstellen als dit nodig is.

Volgende Wat is e-mailmarketing?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422