Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Door jouw website zichtbaarder te maken en daarmee de kans te vergroten dat bezoekers jouw website vinden, zorg je dat de gewenste acties worden uitgevoerd. Als je over een webshop beschikt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk bezoekers jouw artikelen toevoegen aan hun winkelmandje en dat ze uiteindelijk hun bestelling voltooien. Door jouw webwinkel beter zichtbaar te maken op het web, zorg je ervoor dat het aantal bestellingen zoveel mogelijk kan toenemen. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, omdat er kennis en tijd nodig is om je webwinkel meer bekendheid te geven. Daarom hebben wij een aantal tips op een rij gezet zodat het voor jou zo makkelijk mogelijk is om van jouw webshop een groot succes te maken.
Wanneer je begint met je webshop, zul je duidelijk moeten maken voor jezelf wat je precies wil bereiken. Hoe groot wil je het aanpakken? Wat zijn je doelstellingen wat betreft inkomsten en artikelen in de verkoop? Voordat je van jouw webshop een hit kan maken, zul je dus precies moeten weten wat jouw persoonlijke doelen zijn en hoe je deze verwacht te kunnen bereiken. Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van je webshop, bedenk dan waar de tekortkomingen liggen. Wil je meer naamsbekendheid, een hogere omzet, of juist meer websitebezoekers? Dit hangt volledig af van je eigen doelstellingen en verwachtingen. Formuleer deze doelen duidelijk zodat ze meetbaar, realistisch en specifiek genoeg zijn. Alleen dan maak je het jezelf makkelijk om deze doelen te behalen.
Bedenk een strategie voor jezelf. Zonder strategie wordt het lastig om je doelen te behalen. Je zult dus moeten bedenken hoe je jouw webshop tot een nog groter succes kan maken. Wanneer je dus je webshop gaat aanpassen om jouw persoonlijke verbeterpunten aan te pakken, geef dan eerst antwoord op de volgende vragen. Wie is mijn doelgroep? Wat zijn hun behoeften en kan ik deze verwezenlijken? Welke kernwaarden zijn uniek voor mijn webshop? Door antwoord te geven op deze vragen, heb je al een grote stap in de juiste richting gezet naar een strategie die jou kan helpen. Je bepaalt aan de hand van deze vragen namelijk precies hoe je je publiek wil aanspreken op je website en hoe je deze verder inricht. Zelfs het assortiment en de prijzen van je producten hangen hier grotendeels vanaf.
Zorg er ook voor dat je je concurrenten in de gaten houdt. Hoewel je een groot deel van de tijd al je aandacht en tijd aan je eigen webshop wil geven, is het belangrijk om te weten hoe je concurrenten ervoor staan. Zijn zij beter vindbaar dan jij? Dan weet je dat daar een groot verbeterpunt ligt voor jouw webshop. Zijn de producten van betere kwaliteit of wijken de prijzen enorm af van wat jij voor je producten vraagt? Dan weet je ook dat je daar nog eens naar moet kijken. Blijf je webshop ontwikkelen door je concurrenten voor te zijn.
Hoevaak heb je al meegemaakt dat je een online aankoop afbreekt, omdat de website niet gebruiksvriendelijk is? Waarschijnlijk vaker dan nodig zou moeten zijn. Een gebruiksvriendelijke website is overzichtelijk en maakt duidelijk waar de bezoeker moet zijn om de juiste acties uit te kunnen voeren. Maak duidelijk waar de bezoeker producten kan vinden door ze onder te verdelen in categorieën en geef de websitebezoeker de mogelijkheid om resultaten te filteren. Een zoekfunctie op jouw webshop kan het nog gemakkelijker maken voor de bezoekers om een gewenst product te vinden. Daarnaast moet het duidelijk zijn waar de bezoeker zijn of haar opgeslagen producten terug kan vinden in de winkelmand of verlanglijstje. Maak ook de prijzen goed zichtbaar, want onduidelijkheid kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken. Maak het afronden van een bestelling dan ook zo gemakkelijk als mogelijk is.
Wanneer een bezoeker op jouw website klikt en dus bij jouw webwinkel terecht komt, is de homepage het eerste wat hij of zij zal zien. Het is daarom erg belangrijk om hier de juiste aandacht en energie in te stoppen om ervoor te zorgen dat het een aantrekkelijke pagina is. De bezoeker moet door willen klikken, in plaats van dat er wordt gekozen om de website af te sluiten. Dit hangt dus erg veel samen met de vorige tip: Zorg voor een overzichtelijke pagina waarbij duidelijk is waar de bezoeker terecht kan. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jouw webwinkel voor staat en waarvoor de bezoekers bij jouw terecht kunnen. Benoem dus hetgeen wat jouw webwinkel zo uniek maakt. Deze USP’s, ook wel Unique Selling Points, zijn enorm belangrijk om jouw webshop eruit te laten springen. Geef iedere bezoeker het gevoel dat jouw winkel de perfecte plek is om een bestelling te plaatsen.
Als jouw website niet gevonden kan worden, zul je weinig bezoekers trekken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw webshop gevonden kan worden wanneer bezoekers een relevant zoekwoord intypen in hun zoekmachine. Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, is het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. Sta je hoog in de lijst op Google? Dan is de kans groter dat internetgebruikers op jouw website terecht komen dan wanneer je op de vijfde pagina gestrand bent. De bezoekers hebben dan eenmaal meer vertrouwen in jouw webshop. SEO zorgt ervoor dat je langere tijd bovenaan zult verschijnen waardoor je een stabiel aantal bezoekers zult kunnen verwachten. Focus je op het maken van unieke content waarbij je vooral uniek blijft. Zorg voor juist taalgebruik, want ook dit is van grote invloed op de positie van jouw webwinkel.
In deze tijd is het erg eenvoudig geworden om alle nieuwtjes en dergelijke te delen op sociale media. Met één klik op de knop deel je jouw foto, unieke tekst of zelfs een video wat vervolgens te zien is voor de hele wereld. Op die manier kun je ook jouw webshop nog beter op de kaart zetten. Wanneer mensen weten dat jouw webshop bestaat, is het veel eenvoudiger om bezoekers te trekken. Aarzel dus niet en maak op ieder platform dat veel gebruikt wordt een account aan dat geheel gefocust is op jouw assortiment en alles wat er bij jouw webwinkel komt kijken. Deel je nieuwste producten op Twitter, plaats foto’s van je assortiment op Instagram en demonstreer ze vervolgens in een unieke video op TikTok. Zo weet straks de hele wereld wat jouw webwinkel zo uniek maakt.
Het spreekt dus niet voor zich dat jouw webwinkel binnen de kortste keren de grootste is, maar er zijn duidelijke punten waar je aan kan werken om jouw webwinkel zo bekend mogelijk te maken. Breng je doelen in kaart en bedenk een passende strategie om jouw doelstellingen zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen behalen. Denk hierbij aan de naamsbekendheid van je webwinkel, de gebruiksvriendelijkheid van je site en een goede eerste indruk. Zorg ervoor dat je uniek bent met hetgeen wat je aanbiedt, maar val niet buiten de boot door onredelijk te zijn in vergelijking met je concurrenten. Verbeter je vindbaarheid en twijfel ook vooral niet over het inzetten van de machtige sociale media. Zo doe je er alles aan om van jouw webshop een succes te maken.