Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
E-commerce is eigenlijk een verzamelnaam voor het online zaken doen. Veel ondernemers die beginnen met het online zakendoen zullen in de eerste plaats denken aan het opzetten van een webwinkel. Dat is inderdaad een onderdeel van e-commerce. Eigenlijk is e-commerce breder. Het gaat bijvoorbeeld ook over het innen van betalingen, het verzenden van producten en het opvolgen van klachten.
Bijvoorbeeld tijdens de Covid-19 pandemie hebben veel ondernemers gezien hoe belangrijk het is om ook succesvol online aanwezig te zijn. Het digitaal aanbieden van je producten of diensten kan voor meer omzet zorgen. Wanneer je gaat beginnen met het digitaal aanbieden van je producten of diensten, dan is het vaak het gemakkelijkst en het goedkoopst om gebruik te maken van een pakket. Er zijn verschillende pakketten op de markt waarmee je binnen enkele dagen of zelfs uren al een goede online webwinkel in de markt kan zetten. Grofweg zijn er twee categorieën te onderscheiden:
Beide pakketten hebben hun voor- en nadelen. Het voordeel van de gratis pakketten is natuurlijk dat ze gratis zijn, het nadeel van deze pakketten is dat ze vaak wel moeilijker zijn om zelf op te zetten. In de meeste gevallen zal je advies nodig hebben van iemand met meer technische kennis. Daar staat tegenover dat deze pakketten talloze plugins hebben, waardoor de mogelijkheden om te groeien eindeloos zijn. Betaalde pakketten hebben als voordeel dat je ze makkelijk zelf online kan zetten. De initiële investering is dus laag. Echter, je moet er rekening mee houden dat de mogelijkheden om nieuwe punten te integreren, bijvoorbeeld een koppeling met je boekhoudsysteem, vaak beperkt zijn.
Wanneer je een e-commerce platform gaat beginnen dan ben je in veel gevallen standaard bezig met de technische kant van het verhaal. Houd er echter ook rekening mee dat je aan andere regels moet voldoen wanneer je online je product of dienst aanbiedt. Zo hebben je klanten het recht om te weten met wie ze zaken doen, hebben ze het recht om hun producten twee weken na de aankoop terug te sturen én moet je duidelijk aangeven dat ze dit recht hebben. Doe je dit niet, dan wordt die termijn opgeschroefd naar een jaar. Het is om die reden belangrijk dat je ook even goed kijkt naar de juridische eisen waar je aan moet voldoen als je online je product of dienst aan gaat bieden.