Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Hoe werkt dropshipping?

Als e-commerce ondernemer kan je met je webshop gebruik maken van het zogenaamde dropshipping prinicpe. Maar wat wordt hier precies mee bedoeld en hoe werkt dropshipping? Hieronder volgt een uitleg over de werking van het principe en wat de voor- en nadelen zijn.

Hoe werk het?

Het principe van dropshipping is vrij eenvoudig. Als webshophouder heb je zelf geen voorraden. Je bied bepaalde producten aan via jouw webshop. Als een klant hiervoor een bestelling plaatst, plaats jij de order bij de leverancier. De leverancier, over het algemeen fabrikanten of groothandelaren, zorgt ervoor dat het product naar de klant wordt verstuurd. De verkoopprijs is opgebouwd uit jouw inkoopprijs, de handelingskosten, verzendkosten en jouw winstmarge.

Als je wilt gaan starten, moet je allereerst een domeinnaam registreren. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je een webshop hebt. Je bent verplicht om je in te schrijven bij de KvK en je moet een administratie bijhouden. Je moet verder voldoen aan de wet- en regelgeving voor webwinkels. Zo moet je bijvoorbeeld je klanten adequaat informeren over levertijden en retourprocedures. Je kunt hiervoor dus het best een klantenservice inrichten.

Wat zijn de voordelen van dropshipping

Dropshipping heeft diverse voordelen.

  • Als dropshipper heb jij geen voorraad. Hier zorgt de dropshopleverancier voor. Je hebt dus geen opslagruimte nodig. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
  • Je hebt ook geen personeel nodig voor het afhandelen en verzenden van de orders. Dit wordt namelijk verzorgd door de dropshipleverancier.
  • Je hoeft niet te investeren. Je hebt geen inkooprisico, want je hoeft de dropshipleverancier pas te betalen op het moment dat jouw klant het product bij jou heeft gekocht.
  • Omdat je geen voorraad hebt, heb je ook geen risico’s van restpartijen en kun je ook eenvoudig je assortiment aanpassen.

Kent dropshipping ook nadelen?

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn maar let op, dropshipping kent ook diverse nadelen:

  • Als dropshipper ben jij verantwoordelijk voor een goede klachtenafhandeling. Als bijvoorbeeld het pakketje te laat, helemaal niet of met beschadigen wordt afgeleverd bij jouw klant moet jij het gaan oplossen. Bij dergelijke fouten staat jouw reputatie op het spel. Het is dus belangrijk dat je goede afspraken hebt gemaakt met je dropshipleverancier over zaken als garantie afhandeling en retourzendingen.
  • Meestal zal je niet de enige webshop zijn die producten van een dropshipleveranciers verkoopt. Vaak zal de concurrentie dus groot zijn, waardoor je met lagere marges tevreden zal moeten zijn.
  • De voorraad ligt bij de dropshipleverancier. Bij een verzending heb jijzelf dus geen controle over de staat van het product op het moment dat het gaat worden verzonden naar de klant.

Dropshipleveranciers buiten Nederland

Je kunt ook met buitenlandse dropshipleveranciers aan de slag. Bedenk je wel dat dit een stuk complexer is. Zorg voor sluitende afspraken over levertijden, garantie en retourzendingen. Een zending die met de boot uit China komt, is vaak weken onderweg. Een retourzending of de afhandeling van de garantie, zal mogelijk nog langer duren. Dit komt de klanttevredenheid niet ten goede. Maar jij als dropshipper bent wel het aanspreekpunt voor de klant.

Volgende Wat doet een E-commerce bedrijf?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422