Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Het internet staat vol met talloze publicaties over ieder denkbaar onderwerp. Helaas is een groot deel van deze informatie nauwelijks de moeite waard. Er is dus een duidelijke behoefte aan een kwaliteitslabel. Dit is er gekomen in de vorm van uniek content. Maar wat is uniek content nu precies? In dit artikel gaan we hier nader op in.
Zeker in de begin dagen van het internet werd er enorm veel content gekopieerd zonder toestemming van de auteur. Dit is natuurlijk plagiaat en dat is bij wet verboden. Strafrechtelijke vervolging vindt echter maar zelden plaats.
Het knippen en plakken gaat dus nog steeds door. Google probeert hier wel iets aan te doen. Zij noemen het geen plagiaat maar duplicate content. Dit willen ze proberen te voorkomen want ze tonen bij een zoekopdracht bij voorkeur een grote diversiteit aan unieke resultaten. Dit lukt Google steeds beter en als je tegenwoordig een pagina hebt die veel gekopieerde content bevat, zal je dit duidelijk in de ranking van Google merken.
Wil je succesvol zijn, moet jouw blog of website dus voornamelijk bestaan uit unieke eigen geschreven teksten bestaan. De nadruk ligt hier ook op uniek. Want je kunt zelf ook steeds dezelfde stukken tekst in artikelen gebruiken. Hiermee zal je de lezers niet echt inspireren en deze zullen dan ook al snel afhaken. Belangrijk is dat je dus regelmatig met frisse en unieke ideeën komt. Op die manier blijf je je bezoekers boeien.
Natuurlijk is er over ieder onderwerp al veel geschreven. Maar door je verhaal in jouw eigen stijl te schrijven, en goed te onderbouwen met feiten en cijfers, kun je toch je eigen unieke versie neerzetten. Dit wordt nog verder versterkt door het persoonlijk te maken. Wat zijn jouw ervaringen en wat doen deze met je. Dit is wat lezers interessant vinden.
Wil je hoog in de ranking van de Google zoekresultaten komen, dan zijn unieke teksten alleen niet genoeg. De concurrentie is tegenwoordig moordend. Steeds meer mensen verdiepen zich in SEO-technieken, waardoor het steeds moeilijker wordt om een hoge ranking te behalen. Zeker als je de naar de populaire onderwerpen gaat kijken. Je moet er dan ook voor zorgen dat jouw content boven de rest uitsteekt. Om dit te bereiken moet je naast unieke teksten ook zorgen dat het artikel of blog lang genoeg is en voldoende verdieping heeft. Het werkt ook goed als je meerdere artikelen over een bepaald onderwerp hebt geschreven en met nieuwe inzichten komt. Onderbouw je teksten met cijfermateriaal en refereer aan onderzoeken. Tot slot moet je je artikel illustreren met bijvoorbeeld foto’s en video’s. Wat het ook erg goed doet zijn podcasts.
Uniek content is dus van groot belang om hoog in de Google ranking te komen. Soms zal dit niet even goed kunnen. Dat is niet erg zolang het in balans blijft. Citeren mag altijd maar maak aan dit wel aan de lezer duidelijk door de tekst tussen aanhalingstekens te zetten een bronvermelding te doen waarop je kunt doorklikken. Als je teksten van een ander gebruikt, vermeld dit ook en dat de kudos toekomen aan de auteur.