Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Wat is een copywriter?

Je zult de term copywriter vast al eens gehoord hebben. Maar wat is een copywriter is nu precies? Een copywriter is in principe iemand die teksten schrijft, maar dan wel teksten die iets moeten aanprijzen en aanzetten tot verkoop. Hierbij kan je denken aan reclameteksten of teksten voor een bepaalde brochure. Maar tegenwoordig gaat het steeds meer over teksten die op het internet worden gepubliceerd. Concrete voorbeelden hiervan zijn blogs of reclameteksten voor bedrijven. Hieronder zullen wij nader in gaan op wat een copywriter zoal doet en hoe je het kunt worden.

Wat doet een copywriter zoal?

Gemiddeld genomen zullen copywriters teksten schrijven met een wervend karakter en een specifiek doel. De doelstelling is afhankelijk van de opdrachtgever. Zo zullen ze bijvoorbeeld de teksten voor een marketingcampagne voor een organisatie schrijven. Het kan echter ook een informatieve tekst voor de internetsite van de rijksoverheid zijn of bijvoorbeeld een MKB’er. Het is dus allemaal zeer divers.

De copywriters die zich richten op het schrijven van content op het web zijn voornamelijk gefocust op het realiseren van een goede vindbaarheid en een hoge ranking in het Google zoekresultaten overzicht. We hebben het dan over de zogenaamde SEO-specialisten. Deze kunnen een tekst dusdanig schrijven dat deze goed te vinden is in de zoekmachines. Hierbij houden ze rekening met alle factoren waar een zoekmachine zoals Google teksten op beoordeeld.

In de reclamewereld hebben zij meestal een wat bredere rol. Zij leveren daar, meestal samen met grafisch ontwerpers en diverse technische specialisten, een grote bijdrage tijdens het voor een geslaagde campagne zo belangrijke creatieve proces.

Bij copywriting onderscheiden we twee soorten teksten. Hierbij gaat het om heel korte teksten zoals advertentieteksten en slogans. Dit noemt men dan ‘short copy’. Je raad het al, de tweede variant is dus ‘long copy’. Hier gaat het daar om teksten die veel uitgebreider zijn. Voorbeelden hiervan zijn brochures en jaarverslagen.

Waar zijn copywriters werkzaam?

Veel copywriters zijn freelancer. Ze verhuren zichzelf aan bijvoorbeeld bedrijven in reclamewereld en bureaus die zijn gespecialiseerd in media en/of communicatie. De grotere bedrijven zullen over het algemeen hun eigen copywriters in dienst hebben. Als copywriter zul je veel samen werken met onder meer mensen van marketingafdelingen, communicatiemedewerkers, redacteuren, content managers en UX-designers.

Hoe kan ik copywriter worden?

Ben je geïnteresseerd in carrière in de wereld van copywriting moet je allereerst gemakkelijk kunnen schrijven en een creatieve geest hebben. Heb je dit vermogen niet, dan moet je er zeker niet aan beginnen. Speciale studies voor copywriting zijn er overigens niet. Over het algemeen zullen de meeste copywriters een marketing- of communicatieopleiding hebben gehad. Enkele voorbeelden van dergelijke opleidingen zijn:

  • Marketing en Communicatie (hbo-niveau)
  • Media, Informatie en Communicatie (hbo-niveau)
  • Communicatiewetenschappen (wo niveau)
  • Nederlandse taal en cultuur (wo niveau)
  • School voor Journalistiek (hbo-niveau)

Er zijn wel aanvullende opleidingen en trainingen te volgen op dit vlak. Een goed voorbeeld hiervan is de post-bachelor cursus Copywriting die je op de Hogeschool Utrecht kunt volgen.

Vorige Wat is een blog?
Volgende Wat is unieke content?
Inhoudsopgave
Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422