Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Copywriting speelt een belangrijke rol in online marketing. Online marketing bestaat deels uit een visuele component, die moet natuurlijk op orde zijn. Daarnaast bestaat online marketing natuurlijk ook uit een boodschap die je over wilt brengen. Je doet de marketingcampagne natuurlijk niet voor niets. De boodschap die je over wilt brengen wordt geschreven door copywriters. In dit artikel gaan we je meer vertellen over de rol van copywriting in online marketingcampagnes.
Copywriting speelt, net als grafische vormgeving, een belangrijke rol in een succesvolle online strategie. Waar grafische vormgeving ziet op de perfecte presentatie van je boodschap, gaat het bij copywriting over de inhoud. Niet hoe je je boodschap over wilt brengen staat centraal, maar wat je over wilt brengen.
Wanneer je succesvol online actief wilt worden doe je er goed aan om voldoende aandacht aan je teksten te besteden. Er zijn ondernemers die er voor kiezen om zelf hun teksten te schrijven. Als jij van plan bent om zelf je teksten te schrijven, dan hebben we een aantal tips voor je:
In de praktijk zie je vaak dat er minder aandacht wordt besteed aan de teksten die op een site staan, dan aan de grafische vormgeving. Dat is aan de ene kan begrijpelijk. Grafische vormgeving is meer statisch. Dat wil zeggen: je zet het een keer op en daarna heb je er een aantal jaar geen omkijken meer naar. Voor copywriting geldt dat niet. Om aantrekkelijk te blijven voor nieuwe klanten (en zoekmachines!) is het aan te bevelen om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Goede content is immers een belangrijke peiler om conversie te behalen.
Omdat veel ondernemers geen tijd hebben om hun teksten goed te verzorgen, huren ze soms een copywriter in. De copywriter zorgt er vervolgens voor dat er regelmatig nieuwe teksten aangeleverd worden. Voor veel ondernemers is dit een goede oplossing, omdat ze op deze manier geheel ontzorgd worden op dit vlak. Het is echter wel van belang om een copywriter te vinden die bij jou past. Het is daarom goed om vooraf heldere afspraken te maken over de prijs (vaak per woord), de deadlines en de frequentie waarmee teksten aangeleverd moeten worden. Daarnaast kan je er voor kiezen om een copywriter zelf te laten bepalen over welke onderwerpen hij schrijft, of dat jij de onderwerpen aanlevert.