Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422
Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Google Ads conversies meten met Shopify

Om conversies juist door te meten is het belangrijk dat je conversies (ook) meet via de Google Ads Tag. In dit artikel vertel ik in een paar stappen hoe jij deze Google Ads tag conversie meting voor Shopify op de juiste manier instelt. Ben je niet op zoek naar een Shopify conversiemeting maar voor een andere webshop/systeem? Kijk dan hier. Onderstaand de stappen die je moet doorlopen om Google Ads conversies te meten via Shopify:

1. Conversie tag aanmaken.

Allereerst is het belangrijk dat je de conversie aanmaakt in Google Ads onder het kopje Tools en Instellingen > Conversies. Daar klik je op het +. Hier kan je de tag toevoegen en geef je bij ‘Waarde’ aan ‘Gebruik verschillende waarden’. En zet de standaard waarde op 0.

2. Tag zelf installeren.

Klik op ‘De tag zelf installeren’ en volg de onderstaande instructies. Bij de opties ‘Pagina laden’ en ‘Klikken’ moet hij op ‘Pagina laden’ blijven staan.

3. Plaats de <head> tag op elke pagina.

Je moet de Google Ads <head> tag plaatsen op elke pagina in Shopify of toevoegen via Google Tag Manager als je deze hebt ingesteld op je Shopify website.

Als je al gebruik maakt van Google Analytics kan je aan het Google Analytics de volgende code toevoegen met je eigen AW-code er in. Anders kan je onderstaande instructie volgen.

gtag('config', 'AW-12345678');
  1. Kopieer je algemene sitetag. Je hebt dit ook nodig voor de volgende stap.
  2. In een ander browservenster opent je je Shopify-beheercentrum en klik op Onlinewinkel.
  3. Klik op Acties > Code bewerken.
  4. Open het bestand theme.liquid.
  5. Plak de gekopieerde algemene sitetag tussen de tags.
  6. Klik op Opslaan.

4. Pas de conversietag aan.

De conversietag ziet er standaard zo uit:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG,
      'value': 1.0,
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': ''
  });
</script>

Hierin worden er geen gegevens meegegeven naar jouw account. Hiervoor moet je gebruik maken van de Shopify variabelen:

Ordernummer – {{ order_number }}
Valuta – {{ currency }}
Totaal incl. BTW – {{ checkout.total_price | divided_by: 100.0 }}
Totaal excl. BTW – {{ checkout.subtotal_price | divided_by: 100.0 }}

Deze variabelen moet je plaatsen in de tag. En dat ziet er dan als volgt uit.
Belangrijk: Vergeet niet je send_to aan te passen. Deze kan je vinden in Google Ads onder ‘Gebeurtenisfragment’. Die kan je hier dan inplakken.

{% if first_time_accessed %}
  <!-- Event snippet for Test conversion page -->
  <script>
    gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': '1234567',
      'value': {{ checkout.subtotal_price | divided_by: 100.0 }},
      'currency': '{{ currency }}',
      'transaction_id': '{{ order_number }}',
    });
  </script>
{% endif %}

5. Voeg de conversietag toe aan Shopify.

Deze conversietag kan je toevoegen aan Shopify via de volgende weg in Shopify:

  1. Selecteer Pagina laden in het gedeelte Gebeurtenisfragment in Google Ads.
  2. Kopieer de code van het gebeurtenisfragment.
  3. Open in een ander browservenster je Shopify-beheercentrum en klik op Instellingen > Checkout.
  4. Plak het gebeurtenisfragment in het tekstvak Aanvullende scripts. Als het tekstvak Aanvullende scripts al code bevat, voeg je het gebeurtenisfragment toe op een nieuwe regel onder de bestaande code.
  5. Kopieer de algemene sitetag (uit stap 3) en plak deze boven het gebeurtenisfragment.
  6. Als een klant de checkoutpagina opnieuw laadt, kan Google Ads een dubbele conversie registreren. Om dit te voorkomen gebruik ik de volgende codes: Plak {% if first_time_accessed %} op de regel vóór het fragment. Plak {% endif %} op de regel na het fragment.
  7. De standaardvaluta is USD. Als je niet in Amerikaanse dollars verkoopt, vervang dan ‘USD’ in het gebeurtenisfragment door ‘{{ currency }}’.
  8. De standaardtransactie-ID is leeg. Om te voorkomen dat Google Ads dubbele conversies vastlegt, moet je naast ’transaction_id’ ” vervangen door ‘{{ order_number }}’:
  9. Klik op opslaan.

Vanaf nu verzamel je ook conversies via Google Ads.

Vorige Google Ads Conversies meten met Lightspeed
Volgende Google Ads conversies meten met WordPress
Inhoudsopgave