Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
050 – 56 90 422
Om conversies juist door te meten is het belangrijk dat je conversies (ook) meet via de Google Ads Tag. In dit artikel vertel ik in een paar stappen hoe jij deze Google Ads tag conversie meting voor Shopify op de juiste manier instelt. Ben je niet op zoek naar een Shopify conversiemeting maar voor een andere webshop/systeem? Kijk dan hier. Onderstaand de stappen die je moet doorlopen om Google Ads conversies te meten via Shopify:
Allereerst is het belangrijk dat je de conversie aanmaakt in Google Ads onder het kopje Tools en Instellingen > Conversies. Daar klik je op het +. Hier kan je de tag toevoegen en geef je bij ‘Waarde’ aan ‘Gebruik verschillende waarden’. En zet de standaard waarde op 0.
Klik op ‘De tag zelf installeren’ en volg de onderstaande instructies. Bij de opties ‘Pagina laden’ en ‘Klikken’ moet hij op ‘Pagina laden’ blijven staan.
Je moet de Google Ads <head> tag plaatsen op elke pagina in Shopify of toevoegen via Google Tag Manager als je deze hebt ingesteld op je Shopify website.
Als je al gebruik maakt van Google Analytics kan je aan het Google Analytics de volgende code toevoegen met je eigen AW-code er in. Anders kan je onderstaande instructie volgen.
gtag('config', 'AW-12345678');
De conversietag ziet er standaard zo uit:
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG,
'value': 1.0,
'currency': 'EUR',
'transaction_id': ''
});
</script>
Hierin worden er geen gegevens meegegeven naar jouw account. Hiervoor moet je gebruik maken van de Shopify variabelen:
Ordernummer – {{ order_number }}
Valuta – {{ currency }}
Totaal incl. BTW – {{ checkout.total_price | divided_by: 100.0 }}
Totaal excl. BTW – {{ checkout.subtotal_price | divided_by: 100.0 }}
Deze variabelen moet je plaatsen in de tag. En dat ziet er dan als volgt uit.
Belangrijk: Vergeet niet je send_to aan te passen. Deze kan je vinden in Google Ads onder ‘Gebeurtenisfragment’. Die kan je hier dan inplakken.
{% if first_time_accessed %}
<!-- Event snippet for Test conversion page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': '1234567',
'value': {{ checkout.subtotal_price | divided_by: 100.0 }},
'currency': '{{ currency }}',
'transaction_id': '{{ order_number }}',
});
</script>
{% endif %}
Deze conversietag kan je toevoegen aan Shopify via de volgende weg in Shopify:
Vanaf nu verzamel je ook conversies via Google Ads.