Adres:
Leonard Springerlaan 35,
9727 KB, Groningen
Telefoonnummer:
050 – 56 90 422
Hoe kan ik helpen?
< Alle onderwerpen
Afdrukken

Google Ads Conversies meten met Lightspeed

Om conversies juist door te meten is het belangrijk dat je conversies (ook) meet via de Google Ads Tag. In dit artikel vertel ik in een paar stappen hoe jij deze Google Ads tag conversie meting voor Lightspeed op de juiste manier instelt. Ben je niet op zoek naar een Lightspeed conversiemeting maar voor een andere webshop/systeem? Kijk dan hier. Onderstaand de stappen die je moet doorlopen om Google Ads conversies te meten via Lightspeed:

1. Conversie tag aanmaken.

Allereerst is het belangrijk dat je de conversie aanmaakt in Google Ads onder het kopje Tools en Instellingen > Conversies. Daar klik je op het +. Hier kan je de tag toevoegen en geef je bij ‘Waarde’ aan ‘Gebruik verschillende waarden’. En zet de standaard waarde op 0.

2. Tag zelf installeren.

Klik op ‘De tag zelf installeren’ en volg de onderstaande instructies. Bij de opties ‘Pagina laden’ en ‘Klikken’ moet hij op ‘Pagina laden’ blijven staan.

3. Plaats de <head> tag op elke pagina.

Je moet de Google Ads <head> tag plaatsen op elke pagina in Lightspeed of toevoegen via Google Tag Manager als je deze hebt ingesteld op je Lightspeed website.

Als je al gebruik maakt van Google Analytics kan je aan het Google Analytics de volgende code toevoegen met je eigen AW-code er in.

gtag('config', 'AW-12345678');

4. Pas de conversietag aan.

De conversietag ziet er standaard zo uit:

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG,
      'value': 1.0,
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': ''
  });
</script>

Hierin worden er geen gegevens meegegeven naar jouw account. Hiervoor moet je gebruik maken van de Light Speed variabelen:

Ordernummer – {{ order.information.number }}
Valuta – {{ order.information.currency }}
Totaal incl. BTW – {{ order.information.price_incl }}
Totaal excl. BTW – {{ order.information.price_excl }}

Deze variabelen moet je plaatsen in de tag. En dat ziet er dan als volgt uit.
Belangrijk: Vergeet niet je send_to aan te passen. Deze kan je vinden in Google Ads onder ‘Gebeurtenisfragment’. Die kan je hier dan inplakken.

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_ABCDEFG',
      'value': {{ order.information.price_excl }},
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': '{{ order.information.number }}'
  });
</script>

5. Voeg de conversietag toe aan Lightspeed.

Deze conversietag kan je toevoegen aan Lightspeed via de volgende weg in Lightspeed:

Instellingen > WEB INSTELLINGEN > Web extra’s

Op die pagina plak je de bovenstaande code bij de kop ‘Tracking code’ om de Google Ads conversietag werkend te maken.
Vanaf nu verzamel je ook conversies via Google Ads.

Inhoudsopgave
Categorieën